NÅR ERFARING TELLER
Den nye K2 BLACK PANTHER stridsvognen er
basert på brukererfaringene med K1 som er en
Sør-Koreansk stridsvogn i bruk i Republikken
Koreas væpnede styrker. De første 15 K2 Black
Panther stridsvognene ble levert til operativ
bruk i juni 2014. 106 K2 var i oppsetningene i
2017. K2 er basert på erfaringer med K1. Den
ble utviklet av Hyundai Precision (senere
Hyundai Rotem). K1s design var basert på den
amerikanske M1 Abrams, med noen merkbare
forskjeller, dieselmotor i stedet for gassturbin
og et kombinert hydropneumatisk fjærings- og
torsjonsstengersystem. K1 er mindre og lettere
enn M1 Abrams [K1 = «Mini Abrams»]. Den har
også et vadeutstyr for å møte de operasjonelle
kravene som er spesifikke for operasjoner i det
fjellrike og sumpete terrenget på den koreanske
halvøya. Hyundai Rotem produserte 1.511 K1
og K1A1 stridsvogner mellom 1985 og 2010.
K1A1-stridsvognen som ble innført i 1999, var
oppgradert med en 120 mm glattrørs-kanon og
utstyrt med moderne elektronikk, ballistisk
datamaskin og ildkontrollsystemer utviklet av
Samsung Electronics. Hyundai Rotem signerte
en kontrakt for første leveranse på motorpakke
bestående av en DUSAN motor med et Allisontransmisjonssystem,
som skulle tas i bruk i 2019.
Motor pakken er fult ombyttelig med den
eksisterende MTU/RENK power-pack. En ekstra
kontrakt for produksjon av en tredje leveranse
på ca. 110 K2, er ventet i løpet av de neste
årene. Denne leveransen forventes å inneholde
et Aktivt Hard Kill-system.
K2 [BLACK PANTHER]
Som nevnt ovenfor, den topp moderne K2 [BLACK PANTHER] har vært i operativ bruk i den
koreanske hæren siden 2014. Prototypen ble
testet grundig av det koreanske forsvaret i en
periode på sju år. Den grundige testingen og
fire års operativ bruk, borger for at det er
minimal risiko for tekniske feil. Samtidig er K2
utviklet til et terreng og miljø som ligner meget
på det vi har i Nord-Norge. K2 har flere
avanserte konstruksjons løsninger sammenlignet
med for eksempel Leopard 2 A7V. Først og
fremst fordelen med den lave ”klar for kamp”
vekten som er 56 tonn. Til sammenligning har
Leopard 2 A7V en MLC vektklasse på 65 til 70
tonn. K2 har som de fleste moderne stridsvogner
i dag en dieselmotor på 1500 hk (1118 kW).
Power-packen er ny utviklet, hvilket betyr en
vekt og volumreduksjon på ca 40 %. Det gjør at
K2 har et overlegent motorkraft/vekt -forhold
(27,3 hk/t) sammenlignet med for eksempel
Leopard 2 A7V (24 hk/t) og T-90MS Tagil (24 hk/t).
Andre karakteristikker inkluderer K2s evne til å
krysse en 4 m dyp elv, med kort forberedelses-tid.
K2 har en høydejusterings-kontroll som kan senke
vognens bakkehøyde med 40 cm, og et laservarslings-
system som retter tårnet mot kilden til
fiendtlig ild nesten øyeblikkelig. Laser varslingssystemer
sammen med et høyfrekvent radarsystem,
er montert på tårnets front bue og utgjør
detektordelen i K2 aktive 360 graders beskyttelses
(Soft kill) system. Den er også utstyrt med IFF
varslingssystem som sikrer mot «Blue on Blue»
beskytning. Dette er alt standard på K2.
K-2 Black Panther med ørken-kamuflasje.
HOVEDVÅPEN
K2 er væpnet med en 120 mm L/55 kaliber
glattrørs-kanon. Den er utviklet av Hyundai Wia,
Koreas beste innen teknologi i maskinfremstillingsmaskiner
og maskinverktøy. Kanonens kammer
er
forberedt til neste generasjons ammunisjon,
som
krever et vesentlig høyere kammertrykk.
Kanonen
har en automatisk granatlader,
og er basert på
designet til Leclerc stridsvognen.
Kanonen kan avfyre
opp til 10 skudd i minuttet. Ammunisjonen til
kanonen er plassert i et 16-skudds magasin, og
medbringer 40 skudd ombord. Autolader-magasinet
er designet
slik at det er isolert fra mannskapsog
kamprommet, og har «blow-out» paneler mot
en ammunisjons eksplosjon. Sammenlignet med
K1A1, lades K2s kanon hurtigere og rettes mot
målet raskere. Selv om kanonene til K1A1 og K2
er 120 mm, er K2s kanonrør L/55 kaliber (6,6 m)
1,3 m lengre, noe som resulterer i en høyere
utgangshastighet (1900 m/s vs K1A1s med
1400 m/s) (Pil-prosjektil). K2s kanon har derfor
høyere pansergjennomtrengingsevne mot et
stridsvognsmål og også høyere presisjon.
ILD KONTROLLSYSTEM OG OPTIKK
K2 er utstyrt med et avansert ildkontroll-system
(IKS). IKS er koblet til et munningsreferansesystem,
sammen med en tradisjonell laser avstandsmåler
og metereologisk sensor. Systemet
har «autotracker» system som er i stand til en
“lock-on” - modus, som kan fange et ekstremt
høyfrekvent radarsystem, montert på tårnets
frontbue, sammen med en tradisjonell laser avstandsmåler
og meterologisk sensor. Systemet
er i stand til en “lock-on” -modus, som kan
fange opp og følge spesifikke mål opp til en
avstand på 9,8 km ved hjelp av et termografisk
kamera. Dette gjør at mannskapet kan skyte
nøyaktig under fart, så vel som å engasjere
lavtflygende luftfartøyer. IKS er også koblet til
en avansert kanon-stabilisator og en utløserforsinkelsesmekanisme
for å optimalisere nøyaktigheten
mens vognen kjører i ujevnt terreng.
Skulle skytteren trykke på avtrekkeren i det øyeblikket
vognen opplever en uregelmessighet i
terrenget, som kan påvirke en svingnings-effekt
på kanonrøret og forårsake en midlertidig feiljustering
mellom en laseremitter på tuppen av
røret og en sensor ved basen, vil IKS da forsinke
avfyring og først aktivere avfyring når laser strålen
er rejustert. Den funksjonen forbedrer sjansene for å treffe det tiltenkte målet. Skytterens primære
sikte og stridsvogns-kommandørens panoramasikte,
er i K2 det samme som i den opprinnelige
serien av K1A1-stridsvogner, men
endret for å utnytte de mer avanserte sensorer
og våpen som brukes på K2. Stridsvognskommandøren
har muligheten til å overta kontrollen
over kanonen.
AMMUNISJON
K2s primære anti stridsvogns-ammunisjon er
koreansk utviklet og forbedret med wolfram
APFSDS kinetisk energi penetrator. For å slå ut
upansrede mål, kan K2 bruke en «multi-purpose
HEAT» eksplosiv-granat, tilsvarende det amerikanske
M830A1 HEAT MP-T. Den gir gode
offensive kapasiteter mot personell, upansredeog
lettpansrede kjøretøyer, så vel som mot
lavtflygende helikoptre. Den koreanske «Smart
Top-Attack Munition» er en “skyt-og-glem”, anti
stridsvogns-ammunisjon, med en effektiv rekkevidde
i område på 2-8 km. Granaten er utviklet
spesielt for K2. Den avfyres fra kanonen med en
høy elevasjonsvinkel. Når granaten når målområdet,
utløses en fallskjerm, som gir granatens
millimeterbånd-radar, infrarød- og radiometersensorer
tid til å søke og låse seg på
stasjonære eller bevegelige mål. Når et mål er
fanget i sensoren, blir en eksplosivt formet
penetrator avfyrt fra en topp/ned-stilling for å
slå gjennom den svakere topp-pansringen til en
stridsvogn. Målfatningen kan også styres manuelt
av stridsvogns-skytteren via en fjernkoblingslink.
Disse egenskapene tillater at stridsvognen
forblir skjult bak en dekning, mens de skyter
suksessive skudd mot en kjent fiendes lokalisering,
eller gir effektiv indirekte ildstøtte med
sprenggranater mot mål som er skjult bak hindringer
og andre strukturer. De norske K9 haubitsene
vil ha tilgjengelig liknende «smart»
ammunisjon,
benevnt BONUS.
K2 Black Panther.
DEFENSIVE KAPASITETER
Detaljer om kompositt-pansringen til K2 er gradert.
Frontalpansringen, hevdes å være effektiv
mot 120 mm APFSDS skudd avfyrt fra en L/55
kaliber kanon. Eksplosive reaktive elementer er
også montert, med tillegg av en såkalt ikkeeksplosiv
reaktiv pansring planlagt for K2 PIP -
versjonen (Product Improvement Program). Forsvar
mot innkommende missiler er basert på et
«soft-kill anti-missile system». K2 PIP vil bli
utstyrt med et «hard-kill anti-missile defense
system - AMS» de kommende årene. Millimeterbreddebånd
radarsystemet som er montert på
tårnet, kan fungere som et advarselssystem,
“Missile Approach Warning System”. Vognens
datamaskin kan i sin tur triangulere innkommende
prosjektiler, og umiddelbart gi advarsel
til mannskapet, som da utløser visuell og infrarød
skjermingsrøyk (VIRSR). Den kan effektivt
blokkere optiske, infrarøde søkere, og radarsignaturer.
Når «hard-kill AMS» er installert, vil
radarsystemet også være kapabel for sporing
og målretting mot innkommende missiler. K2
har også en «Radar Warning Receiver» og radar
jammer. K2 har fire laservarsel-mottakere, som
dekker 360 grader for å varsle vognen blir
“laserbelyst”. Datamaskin-systemet kan også
distribuere VIRSR-granater mot strålens retning.
Et automatisk branundertrykkingssystem
er
programmert til å oppdage og slukke eventuelle
branner som kan oppstå inne i vognen. Atmosfærisk
sensor varsler mannskapet dersom strids-
vognen kommer inn i et farlig forurenset miljø.
MOBILITET OG MANØVRERINGSEVNE
K2 kan krysse elver som har en dybde på inntil
4,1 meter ved hjelp av et snorkelsystem. Snorkeltårnet
fungerer som et tårn for stridsvognskommandøren.
K2 krever ikke ekstern hjelp til
kryssing av en elv. Det tar ca. 20 ~ 30 minutter å
forberede for vading. Kanontårnet blir vanntett
mens det vades, men vognen kan ta inn 1893
liter vann for å forhindre uønsket oppdrift fra
luften inne i vognen, dette for å holde beltene
fast plantet på elvebunnen. Videre kan stridsvognen
komme i kampklar modus så snart den
dukker opp fra vannet. K2 kan kjøre med
hastigheter på opptil 70 km/t på vei, akselerere
fra 0 til 32 km/t på 9 sekunder, og opprettholde
hastigheter på opptil 52 km/t i terreng. K2 kan
enkelt forsere en 60 graders bakke og kjøre
over vertikale hindringer på 1,8 meter.
På grunn av den relativt kompakte utformingen
av motoren, var designerne i stand til å innpasse
en Samsung Techwin strøm generator i motorrommet.
Denne er i stand til å produsere 100 hk
(75 kW), og er ment å fungere som en hjelpestrømsenhet
som kan kobles til de innebygde elektriske
strømavhengige systemene når hovedmotoren er
slått av. Det vil også tillate stridsvognen å spare
drivstoff ved tomgang og minimere vognens
termiske og akustiske signaturer.
K2 har et hydraulisk fjæringssystem, kalt In-arm
Suspension Unit (ISU), som gir mulighet for
individuell styring av hver boggi på beltene.
Fjæringssystemet gir K2 en stor fordel. Ved kjøring
i ujevnt terreng, er stridsvognen mer stabil, med
mindre rystelser og mer kontrollert enn hva som
ville være tilfelle uten et slikt system. Systemet
muliggjør også heving eller senkning av vognen. I
normal modus vil bakkeklaringen være 45 cm,
men den kan økes til 55 cm, og kanskje mest
viktig, den kan senkes til 15 cm. Ikke bare gir den
egenskapen fordeler i røft terreng,
men stridsvognen
kan senkes for å redusere eksponeringen,
når den inntar stilling bak en bygning eller bak en
opphøying i terrenget. Likeledes kan sidehellingen
varieres ved at bakkeklaringen ved en side av
vognen senkes mens den andre siden heves.
Fremre front og bakre del kan heves eller senkes
individuelt. Det betyr laveste elevasjonsvinkel til
kanonen kan reduseres enda noen grader, ved at
fronten senkes og bakre del heves. Motsatt, fronten
kan heves og bakre del senkes, slik man får
noe ekstra mulighet til å beskyte et høyereliggende
infanteri-mål, eller lavtflygende helikopter.
Sør-Koreanske våpenprodusenter viser frem variert produksjon av pansrede kjøretøy.
NETTVERKSSENTRISKE KOBLINGER
K2 har følgende funksjoner som bidrar til å forbedre
situasjons forståelse for mannskapet:
- C4I (kommando, kontroll, kommunikasjon, datamaskiner og intelligens) data kobling.
- GPS (Global Positioning Satellite) kobling.
- IFF/SIF «Identification Friend or Foe/Selective
Identification Feature» -systemet som er kompatibelt
med STANAG 4579. Montert rett over
kanonmantelen, avfyrer systemet en 38 GHz
stråle i kanonens retning, som et spørsmål fra
kanonen til et målrettet kjøretøy. Hvis et riktig
reaksjonssignal blir returnert fra målet, identifiserer
ild- og kontrollsystemet det automatisk
som en venn. Hvis målet ikke svarer på identifikasjonssignalet,
blir det deretter vist som et
fiendtlig.
Det er et kampstyringssystem (i likhet med det
kjøretøysinformasjons-systemet som brukes i
USAs styrker) og som gjør at kjøretøyet kan dele
sine data med allierte enheter, inkludert andre
pansrede kjøretøyer og helikoptre. Det arbeides
også med å integrere XAV ubemannet hjulrekognoseringsvogn
til K2-systemene, noe som gir strids-
vognens mannskap muligheten til å rekognosere
på distanse uten å avsløre egen posisjon.
K2 PRODUKTFORBEDRINGSPROGRAM
K2 PIP er en forbedret versjon av den første K2-
produksjonsversjonen. Forbedringene inkluderer:
- Oppgradering av den “Semi-Active In-arm
Suspension
Unit” til en “Active In-arm Suspension
Unit”. Integrasjon av et høyoppløselig
terrengsøkings-system [radar] til vognens fjæringssystem.
Dette muliggjør at kjøretøyet kan
“planlegge fremover” ved å skanne nærliggende
terreng opptil 50 meter unna i alle
retninger, og beregne den optimale posisjonen
til boggiene for å forbedre vognens ytelser
i ujevnt terreng. Dermed «flyter» vognen
over terrenget uten vippebevegelse på grunn
av ujevnheter.
- Integrasjon av et «hard-kill anti-missile system».
- Montering av ikke-eksplosiv reaktiv pansring.
- Aktivt beskyttelses-system (ABS «Hard Kill)» .
ABS er et koreansk-utviklet “hard-kill active protection
system”. Det er designet for å beskytte
K2 mot anti-stridsvogn våpentrusler. Det nytter
en tredimensjonal deteksjon og sporingsradar
og en termisk bildeframvisning for å oppdage
innkommende trusler. Stridshoder kan oppdages
ut til 150 meter fra stridsvognen, og en defensiv
rakett blir avfyrt for å ødelegge innkommende
trussel
10-15 meter unna. ABS kan nøytralisere rakettdrevne
granater og anti-stridsvogn-styrte missiler.
Enhetspris per system er anslått til 600.000 dollar.
T-90MS Tagil med kamuflasjekledning og RWS på tårnet.
DEN RUSSISKE STRIDSVOGNEN T-90MS MODERNIZED (T-90 MS TAGIL)
Jamfør del 1, på Eurosatory 2012, hadde det
russiske “Uralvagonzavod” stilt ut den nyeste
T-90 MS MODERNIZED, benevnt T-90MS Tagil,
for å fremme eksportsalg. T-90MS var den
nyeste utviklingen av T-90S, og har et betydelig
antall forbedringer når det gjelder mobilitet og
ildkraft, samt økt stridskapasitet. En pre-serieproduksjon
av T-90MS er ferdig. T-90MS har en
ny 125 mm glattrørs-kanon med automatlader,
og som også kan avfyre et laserstyrt antistridsvogns-
missil, rekkevidde 5000 meter. Det
datastyrte ildkontroll-systemet inkluderer stridsvognskommandørens
to-aksers stabiliserte panoramasikte
for «Hunter-Killer» mål engasjement.
Maksmum identifikasjonsavstand via
TV-kanal er 5000 meter. Minimum identifikasjons-
avstand av et mål via den termiske kanalen, er 3500 meter. Vognen har på tårnet en fjernstyrt
MG våpenstasjon koblet til stridsvogns-kommandørens
panoramasikte, og en ny avansert
pansringspakke.
Den dekker også den sårbare
bakre delen av vognen. Stridsvogn T-90MS har
avanserte designede løsninger basert på T-72
chassiset. Stridsvognens kamp- og tekniske
karakteristikker, muliggjør strid under ulike
klima- og værforhold, når som helst på døgnet.
Den nye kanontårn-modulen er designet med
kraftig væpning koblet til et høyt automatisert
ildkontrollsystem. Den nye tårnmodulen har
dermed forbedret stridsvognens kamppotensial
betydelig. Den maksimale effektiviteten av en
stridsvogn i kamp, oppnås ved at skytter og
stridsvognkommandør
har like målsøkningskapasiteter.
Det gir ild- og kontrollsystemet en
høyverdig modus som “Hunter-Killer”. Det
betyr, uavhengig av tidspunktet på døgnet,
stridsvognkommandøren
observerer målomgivelsene,
oppdager og gjenkjenner målet, setter
på automatisksporing (locked-on targets tracking),
og overfører måldata via «overføringsinnstilling
» til skytteren for beskytning. Samtidig
fortsetter stridsvogns-kommandøren å søke
etter nye mål. Den fjernkontrollerte våpenstasjonen
med MG, er stabilisert i to akser og
stridsvogns-kommandøren kan avfyre våpenet
sittende sikkert inne i tårnet, også under full fart,
uavhengig av hovedvåpenet. For å realisere det
høye ildkraftpotensialet til 125 mm kanonen,
brukes dagens nyeste ammunisjonstyper.
Dessuten har den moderniserte stridsvognen
T-90MS Tagil følgende endringer sammenlignet
med T-90A:
Forbedret ildkraft på grunn av installasjonen av
et styrings-system for anti-stridsvogn missiler som
har kapasitet til å treffe et mål med høy sannsynlighet
innen en rekkevidde på opptil 5000 meter
natt/dag.
- Automatisk målfølging som er innbakt i
vognens ildkontroll-system. Det effektiviserer
målbekjempelse. Anvendelse av siktesystemer
med komputervisjons-kanaler gir beskyttelse
for operatørens øyne når fienden bruker
nøytraliserende
laserstråle-utstyr.
- Forbedret beskyttelse ved installasjon av elektronisk
beskyttelsessystem som gir beskyttelse
mot miner utstyrt med magnetometriske brann-
rør og automatisk utskytning av et aerosol
skjermsystem som gir beskyttelse mot missiler
med halv-aktive laser søke hoder.
- Anvendelse av modulær eksplosiv reaktiv
pansring gjør det mulig å øke beskyttelsesnivået
mot nåværende ødeleggelsesmidler.
- Forbedret mobilitet med installasjon av en
motor med høyt kraft/vekt forhold og styringssystem
med automatisk girkasse som forbedrer
stridsvognens manøvreringsevne og reduserer
kravene til vognførerens kvalifikasjoner.
- Stridsvognen er utstyrt med en ekstra strømdieselgenerator.
Det reduserer ikke bare drivstofforbruket
betraktelig, men også IR signaturen
til vognen i et beredskaps-venteområde.
ANSKAFFELSE AV NYE STRIDSVOGNER
Stortinget vedtok i fjor høst nyanskaffelses av
stridsvogner innen 2019, men haken var at man
i så fall måtte leie eller lease stridsvogner. En slik
løsning er ikke mulig da Norges allierte må
beholde sin egen stridsvogns-kapasitet, og det
er ikke noen ny produksjon av nye stridsvogner
i Europa før etter 2023. Det er først aktuelt når
«Main Ground Combat System» tysk/fransk samarbeid
kan realisere på lang sikt. Det ble da klart
at regjeringen dropper planen om å anskaffe
nye stridsvogner innen 2019.
SØR KOREA HAR LØSNINGEN
Hva med å kjøpe nye topp moderne K2 BLACK
PANTER stridsvogner fra HYNDAI Rotem?
Stridsvogner som er i serieproduksjon i dag og
som minst har en levetid tretti år fram i tid med
logistikk. K9 og K10, verdens mest moderne
155 mm pansret selvdrevet artilleri system fra
Sør Korea med brukerland: Sør Korea, Norge
[VIDAR – Versatile InDirect ARtillery system],
Finland, Estland, India, Tyrkia, Polen [K9 vogn/
polsk kanon]. Logistikk-samarbeid med K2 kan etter denne forfatterens mening, integreres
med det som etableres med Hanwha Land
Systems for VIDAR. Man må også merke seg at
K2 er en 4. generasjons stridsvogn, motsatt de
stridvognene som fins i Eruopa, og som i
oppgradert versjon, høyst kan være generasjon
3½. 4. generasjon gir mulighet for 30 - 40 år
bruk og videre utvikling, motsatt 3½ som er ved
absolutt siste utviklings-trinn.
KONKLUSJON
Russisk teknologi, når det gjelder de nyeste
stridsvognene, er på høyde med vestens beste
eller bedre. Vestens ”state-of-the-art”- utrustning
[herunder Sør Korea] i stridsvogner, har
derimot overlegen kvalitet når det gjelder den
elektro-optiske utrustningen, koblet med ildkontroll-
systemet. Den gamle Leopard 2A4 har
ingen sjanse mot eksempelvis den moderne
T-90MS Tagil. En aktuell topp moderne stridsvogn,
som er i serieproduksjon i dag, er K2 Black
Panther. Den kan være en kandidat for en norsk
anskaffelse. K2 er designet til å være ledende i
framtidige stridssituasjoner. Den er en koreansk
utviklet stridsvogn. Det er også den norske anskaffelsen
av K9 og K10. K2 har verdensklasserangering
i mobilitet, ildkraft og beskyttelse.
Den har inkorporert nyeste teknologi
og har
fremragende funksjoner, slik som et «Digital Battle
Management System» koblet til C4I systemet.
TEKNISKE SPESIFIKASJONER |
Stridsvogn |
K2 BLACK PANTER |
T-90MS Tagil |
Generelt |
Mannskap |
3 |
3 |
Stridsvekt |
56 t |
48 t |
Størrelse mål (L/B/H) |
L 10,8 – B 3,6 – H 2,4 m |
L 9,6 – B 3,8 – H 2,2 m |
Bakke klaring |
0,45 m (variabel 0,15 ~ 0,55 m) |
(gradert) |
Mobilitet |
Maksimum kjørehastighet på vei |
70 km/t |
60 km/t |
Maksimum kjørehastighet i terreng |
50 km/t |
(gradert) |
Kjøre opp en Stigning som er |
60 % (31o) |
60 % (31o) |
Kjøre med en side helling på |
30 % (17o) |
40 % (22o) |
Kjøre over en vertikal hindring som er |
1 m |
0.8 m |
Kjøre over en grøft som er |
2,74 m |
2,85 m |
Akselerasjon |
0 ~ 32 km/t på 9 sekunder |
(gradert) |
Vading under vann |
4,1 m |
5 m (vade stekning opp til 1000 meter) |
Motorkraft |
1500 hk (UTM Diesel) |
1130 hk |
Transmisjon |
Hel automatisk |
Hel automatisk |
Kraft-til-vekt forhold |
27,3 hk/t |
24 hk/t |
Fjæringssystem |
«All ISU (In-arm Suspension Unit)» |
Torsjons fjærings staver |
Bakkehøyde kontroll |
«Roll/Pitch/Height» og belte strammings kontroll |
Ingen |
Ildkraft |
Hovedvåpen kanon |
120 mm L/55 glattrørs |
125 mm L/48 glattrørs |
Ammunisjons lading |
Automat lader |
2A46M-5 Automat lader |
Ammunisjon ombord |
40 skudd |
40 skudd |
Sekundær væpning |
7,62 mm koaksial MG og 12,7 mm HMG |
7,62 mm koaksial MG og 7,62 mm fjernstyrt MG |
Helikopter mål beskytningsmulighet |
Ja |
Ja |
Merknad: *T-90M får avanserte defensive systemer
som en ny Malachite-reaktiv beskyttelse og gitter beskyttelse
[kalt slat armour, bar armour, cage armour, eller standoff armour], og sannsynligvis aktive beskyttelsessystemer,
en versjon av T-14s Afghanit aktiv beskyttelsessystem.
For å få en full forståelse av det denne artikkelens tekst
ikke gir plass til, anbefales leseren å spille av disse to youtube.com videoene
i sin helhet: https://www.youtube.
com/watch?v=wsd6piJgPTE “K-2 Black Panther: The Best Tank Suits Korea’s Geography” -
https://www.youtube.com/watch?v=pfGP-dGjjnY “T-90S Modernized Main Battle Tank (T-90MS Tagil)”.
Polen: En av overraskelsene ved MSPO i Kielce var forslaget om at den sydkoreanske K2-stridsvognen kunne
være en aktuell kandidat for å erstatte den polske hærens stridsvogner i fremtiden - både T-72 og LEOPARD
2-flåten. Nå er det akkurat det Hyundai Rotem har gjort, å tilby K2 stridsvognen i en variant kalt K2PL WILK (polsk
til ulv) i samarbeid med Poznán-firmaet H. Cegielski.