LEOPARD 2A4 STRIDSVOGNER I NORGE
Leopard 2 kan spores tilbake til et prosjekt, som
startet på 1960-tallet. 978 Leopard 2 stridsvogner
ble produsert fra 1979, og levert blant annet
til den tyske og nederlandske hæren med flere.
For å oppnå strukturmålene, anskaffet den norske
Hæren 52 brukte Leopard 2 A4 stridsvogner fra
Nederland. Anskaffelsen med nødvendig integrert
logistikk hadde en total ramme på 1 493
mill. kr. Det var garasjesalg fordi Nederlenderne
skulle anskaffe nye Leopard 2A6 stridsvogner
med langt bedre ytelser, beskyttelse og ildkraft
enn Leopard 2A4. Innfasing av Leopard 2A4
stridsvognene til Norge, to bataljonsenheter,
hver med 26 stridsvogner, ble gjort i perioden
2001-2006. Leopard 2A4 i norsk oppsetning har
ikke lenger tilstrekkelige kapasiteter sammenlignet
med de mest moderne. Landmakt utredningen
anbefalte derfor ingen oppgradering
av Leopard 2A4, men heller å anskaffe nyeste
generasjon. Det er erfart at det tar mye lengre
tid å totalrenovere et gammelt kompleks våpensystem
vs enn å kjøpe nye serie produserte.
Renovasjonsprisen
ender som oftest opp høyere
enn den opprinnelige innkjøpsprisen. Man må
også ta i betraktning levetids kostnader som
alltid er høyere enn anskaffelsesprisen. Vil en
levetidsforlengelse av gammelt svare seg kostnadsmessig
når materiellet allerede er foreldet
omkring 2030-40, ingen reservedeler og stridsvognen
har ikke noe oppgraderings potensiale
lenger? Produsenter av fabrikk nye vogner vil
som regel tilby reservedeler over en lang tidsperiode
(2050).
TYRKISKE TAP AV LEOPARD 2A4 I SYRIA
Høsten 2016 ble Tyrkisk leopard 2A4 av Panser
Brigade 2 endelig deployert til den syriske
grensen for å støtte Operation Euphrates Shield,
Tyrkias intervensjon mot ISIS. Før Leopardenes
ankomst, ble rundt et dusin tyrkiske M60 Patton
stridsvogner øydelagt av både ISIS og kurdiske
avfyrte missiler. Tyrkiske forsvarskommentatorer
uttrykte håp om at de ville gå bedre med de
tøffere Leopard 2A4. 2A4-modellen var den
siste modellen i den kalde krigen, og var designet
for å kjempe i relativt konsentrerte enheter i
en rask defensiv krig mot sovjetiske kolonner.
2A4 var ikke konstruert for over lang tid å overleve
improviserte eksplosive ladninger (IED) og
missiler som ble avfyrt fra bakhold av opprørere
i løpet av det som var tenkt langsiktige antiopprørsoperasjoner.
2A4 har et firkant-lignende
kanontårn. En konfigurasjon som gir mindre beskyttelse
mot moderne anti-stridsvogn missiler,
De generelt mer sårbare vogn sidene og
bakpart, utgjør et større problem i et antiopprørsoperasjons
miljø hvor et angrep kan
komme fra hvilken som helst retning. Dette ble
sjokkerende illustrert i desember 2016 da det
viste seg at mange Leopard 2A4 hadde blitt
ødelagt i intens kamper i ISIS holdt Al Bab; en
kamp som tyrkiske militære ledere beskrev
ifølge Der Spiegel som et “traume”. Et dokument,
publisert på internett av ISIS [https://
southfront.org/isis-releases-more-photos-withcaptured-
destroyed-turkish-military-equipment/],
og som tilsynelatende viser 10 ødelagte av de
«uovervinnelige» Leopard 2A4: fem ødelagt av
anti-stridsvogn missiler, to av miner eller IED, en
til rakett kaster eller brann, og de andre av flere
tvetydige årsaker. Disse bildene som er analysert
av Bellingcat [«the home of online investigations
»] bekrefter ødeleggelsen
av minst åtte.
Ett viser at en Leopard 2 tydeligvis er slått ut av
en selvmords VBIED (vehicle-borne improvised
explosive device) lastebil
pakket med sprengstoff.
En annen hadde fått tårnet blåst av. Tre Leopardvrak
kan ses rundt et sykehus i nærheten av Al
Bab, sammen med flere andre tyrkiske pansrede kjøretøyer. Ifølge en rapport [Defense Update]
har den tyrkiske regjeringen nylig meddelt en
presserende forespørsel om 120 komplette
beskyttelsessystemer
for aktiv beskyttelse på
M60A3, M60T og Leopard 2A4-stridsvognene.
Som svar, oppnådde
den tyrkiske forsvarsleverandøren
Aselsan en lisens fra Ukrainas Microtek
for å produsere en versjon av deres Zaslon-Lsystem,
som tyrkerne benevner Akkor Pulat.
OPPDRAGSANALYSE, TRUSSEL ANALYSE
Grunnlaget for å utlede og definere et nytt
kampsystem spesifiseres i taktiske og tekniske
krav. De er vesentlig basert på en oppdrags- og
en trussel analyse. Basis for en oppdragsanalyse
er de scenarier systemet kan bli satt inn i.
Allerede her oppstår det et problem for en sikker
analyse, den framtidige konflikt situasjonen.
Dermed må en oppdragsanalyse dekke en større
bredde av scenarier. Scenariene spenner fra
asymmetrisk krig til lav og høyintensiv strid, så
vel i åpent lende og i urbane regioner, til
symmetrisk høy intens strid mot en likeverdig
motstander. Ved alle scenarier må man regne
med at motstanderen nytter alle metoder, som
hybrid krigføring og at krig i cyber-rom spiller en
viktig rolle. Ved oppdragsanalysen kan man utlede
oppgaver og kapasiteter et framtidig
kampsystem må ha (blant annet ildkraft, beskyttelse
og mobilitet m.m.).
VÅPENSYSTEM
I en symmetrisk krig trengs et langtrekkende og
ytelse sterkt våpen for avfyring av forskjellige
typer ammunisjon, hovedsakelig for bekjempning
av kraftig pansrede punktmål. For beskyttelse
mot miner og bomblets må et område
frontalt +/-30 grader optimeres/maksimeres og
vognen samt tårnets overside må beskyttes.
Generelt skulle valgt teknologi være flerverdig.
Landforsvaret må med andre ord ha et duel
kapasitets system som er egnet til angreps strid,
forsvar- og oppholdene strid. Et kampsystem
som egner seg med høy innsetings hastighet,
utholdenhet og innsatsautonomi. Et kampsystem
som overveiende skal settes inn i asymmetriske
strids scenarier, må ha et våpenmiks
med kort- og midlere rekkevidde som kan
bekjempe et bredt spektrum av mål. Eksempelvis
har den norske CV9030 Mk III med sin 30 mm
automatkanon som avfyrer forskjellig ammunisjon
(inkl. 30 mm programmerbar) og med sin
KONGSBERG PROTEKTOR fjern kontrollert våpen-
stasjon, et slikt våpenmiks. Noen av de amerikanske
M1 Abrams er også utstyrt med KONGSBERG
PROTECTOR (CROWS II) på tårntaket. Et
snikskytter deteksjonssystem bør også inngå i
systemet. Et slikt system som er effektivt, er det
franske SLATE PILAR Vehicle Version (gunshot
detection and localization, lokaliserer og overfører
snikskytterens posisjon direkte til den
fjernstyrte våpenstasjonen, KONGSBERG PROTECTOR).
Kampsystem som stridsvogner og storm-
panservogner bør ha en høyt virksomt sfærisk
beskyttelse (all-around) da i slike scenarier kommer
trusselen fra alle sider. De nyeste stridsvognene
har og de eldre som oppgraderes får
tilleggs pansring for chassis og tårn, samt minebeskyttelse
sett og boblets beskyttelses moduler
for tårn tak. Mannskapsdelen innvendig har/
får splint sikker duk (spall liners).
ANTALL STRIDSVOGNER I RUSSLAND
I lys av dagens trusselvurderinger og den utviklende
strategiske situasjonen i Europa og dens
nabolag, har stridsvogns kapasiteter gjenvunnet
betydning. Selv om enkelte EU-medlemsstater
oppviser
iøynefallende og foruroligende stridsvogn
mangler (antallet stridsvogner året 2000
var15000 til bare 5000 i dag) har andre land store
og kostbare overkapasiteter (Russland). Russ-
lands antall stridsvogner og typer: 450 T-80, 1 900 T-72, 350 T-90. (17 500 T-55/-62/-64/-72/-
80/-90 lagret).
LEOPARD 2 STRIDSVOGNER I DEN TYSKE HÆREN – BAKGRUNN
“Hæren stabler blikk” lød en melding i 2003. Den
tyske hæren hadde fortsatt 1712 stridsvogner
i
oppsetningene etterat Warszawa pakten
var oppløst
og Tysklands gjenforening. Tyskerne
mente da
at noen trussel fra Østen ikke utgjorde noen fare.
Omorganiseringen og reduksjoner
«Bundeswehr,
Heer 2011» resulterte blant annet i en kraftig
reduksjon av stridsvogn beholdningene, fra 5212
(1989) til et mål tall på 225 (Heer 2011). På basis av
ny vurdering av sikkerhetssituasjonen i april 2015,
ble det be-
sluttet at den reduksjons prosessen
skulle stanses.
Det tidligere målet i den tyske hærens
2011 struktur med 225 Leopard 2 stridsvogner var
ikke aktuell lenger, men Hæren sto på det tidspunktet
igjen med 236 Leopard 2. April 2015 besluttet
den tyske Forsvarsministeren at antallet
strids-
vogner skulle økes ved kjøpe tilbake 100 Leopard
2A4 som var lagret hos industrien og overtakelse
av
16 Leopard 2A6 fra den nederlandske
beholdningen.
I tillegg skulle en skrittvis modernisering
av disse
stridsvognene. Leopard 2A4 har en Rheinmetall
120 mm kanon. Kanonen er glattrørs (uten rifler
-«smoothbore») og produsert
av det da vesttyske
Rheinmetall-firmaet. Kanonen ble utviklet som svar
på sovjetiske
fremskritt
innen rustningsteknologi
og utvikling av nye pansrede trusler. Produksjonen
startet i 1974, med den første versjonen av kanonen,
kjent som L/44 (44 kaliber omregnet er: 120 mm x
44, gir en rørlengde
på 5,28 meter). Kanonen ble
også produsert
under lisens for den amerikanske
M1A1 Abrams og andre stridsvogner. Leopard 2A6
har en kanon L/55 (6,6 m, dvs. 1,32 m lengre enn
L/44) som utgjør en forskjell på utgangshastigheten
fra 1,580 til 1,750 m/s og effekten mot målet blir
derfor økt ved avfyring av en Armor-Piercing Fin-
Stabilized-Discarging Sabot-Tracer Round [«Pil pro-
sjektil»]. Kinetisk energi = masse m og hastighet
v
[regnes med en formel med resultat i enheten Joule).
Leopard 2A7V har her en fjernstyrt våpen stasjon, men av finansielle begrensninger i prosjektet, får A7V ikke det systemet selv om det var et spesifisert krav. | Foto: Aud Håland.
OPERATIV STATUS – TYSKE STRIDSVOGN AVDELINGER
Tidlig i dette året, leste denne forfatteren propaganda
mediet til Kreml: «Sputnik», som beskrev
i en nett utgave hvor dårlig det sto til med
statusen på tysk operativt materiell, og det syntes
tvilsom det som sto der. Sjekket informasjonen
med en tysk kontakt: Det som sto i «Sputnik» var
noenlunde riktig. Svaret var for eksempel vedrørende
Leopard 2: Når man med mindre materi-
ell gjennomfører flere øvelser, da har det som
konsekvens at et våpensystem som Leopard 2,
som for tre år siden hadde en operativ
status på
mye over 75 prosent, nå var redusert
til 40 prosent.
OPPGRADERING AV DE 100 LEOPARD 2A4
Av de 100 tilbakekjøpte Leopard 2A4, skal 68
inn i oppgraderingsprogrammet. De øvrige 32
skal nyttes til nøye definerte ombygginger som
støtte vogner som brolegger panser, etterfølger
for Pioner panser Dach eller at andre beholdes
som de er. Det langsiktige målet med moderniseringen
er å få alle Leopard 2- familie vogner
på samme basis for å oppnå en logistisk likhet.
Med moderniseringen ønsker man også å
oppnå et høyere nivå enn versjon- A7. Dermed
kan man få de nederlandske Leopard 2A6 og de
tyske Leopard 2A7 som allerede er på plass oppgradert
til et enhetlig høyere våpen nivå.
Hovedsaken var entydig å øke antallet stridsvogner
i oppsetningene ved å etablere to nye
stridsvognbataljoner.
Forbedringene skulle ikke hverken overskride
den gitte finansieringsrammen eller true tidsplanen.
Men dermed det ikke satt punktum for en
videreutvikling med høy innsats for kvalifiserende
muligheter for en versjon «V» (verbessert).
LEOPARD 2 A7V – ENDRINGER/TEKNISKE TILTAK
Som allerede ved Leopard 2A7 er endringene
ikke bare økning i ytelser men også de supplerende
tiltak til sammen. Den nye versjonen
baserer seg teknisk på forgjengeren. Moderniseringene
introdusert på den har i utgangspunktet
bevist sin verdi. Samlet sett, etter opprustningen,
har systemet blitt ryddet for mange
foreldede komponenter og sårbarheter, men
det er åpent for ytterligere tilpasninger. Vognen
har dieselgenerator for strøm levering utenat
motoren kjøres, for eksempel ved sjekkpunktsoppdrag.
Vognfronten tilføres en ekstra mine
beskyttelses modul og mulighet for montering
ved behov rundt-om-beskyttelse (all-around armour) blir klargjort ved oppgraderingen,
slik
at ved behov rundt-om-beskyttelsen
ganske
enkelt kan monteres uten ekstra kostnader eller
tidsintensive tiltak er nødvendig. En høyning av
beskyttelses nivå var et høyt prioritert krav satt
av brukermyndighet. Mens motor og drivverket
til den opprinnelige Leopard 2 nesten ikke er
endret, har vekten på versjon A5 ved hver
kampverdi økning økt, og da er motorkraft og
vekt forholdet (hk/tonn) blitt redusert. Leopard
2 A4 stridsvogn som også har en MTU MB
dieselmotor, på
1 00 hk (1 103 kW) motoreffekt og vekt på
55,4 t, er i stand til å kjøre en bakkehelling opp
til 60 % (31 grader) og kjøre langs en sidehelling
opp til 30 % (17 grader) motorkraft-til-vektforhold
på Leopard 2A4 er 24,2 hk/tonn. A5 fra
55,4 til 63,5 tonn: 24 hk/tonn. Et program som
allerede for noen år siden ble startet for å forbedre
mobiliteten, kan bare realiseres nå med noen
tiltak som en pakkeløsning i serie A7/V. 70 tonn
som kampvekt er kun en MLC kvalifisering
(Military Load Classification) da denne verdien
selv med tilsats pakker nå ikke nås, men gir et
spillrom for senere endringer. Kjerneelementet
er å endre gir vekslings-forholdet, med hvilket
man nærmer seg den gamle akselerasjons
hastighet.
Med den endringen er stridsvognen
tilstrekkelig i stand til raskt å akselerere ut av
dekning. Denne fordelen reduserer maksimal
kjørehastighet, som likevel er mer av en nominell
størrelse uten praktisk bruk.* For å herde girene
som blir utsatt for de økte kreftene, men også å
rette opp svakheter som har blitt oppdaget
gjennom årene, blir endringer gjort som sikrer
tretthetsbrudd-motstand, men beholder grunnkonstruksjonen.
Videre er det montert vekt til-
passede
belter og forsterkede torsjonsstenger.
Forbedret er også nattkampevnen ved at vognen
får termisk bilde visning av tredje generasjon
hos skytter så vel som hos vognfører med
termisk bildevisning for kjøring framover og
bakover. Med den termiske utrustningen kommer
også laser avstandsmåler med høyere
nøyaktighet enn tidligere. Når det gjelder Prosjekt
Energi- og Kamp rom kjøleanlegg
som
ble installert i A7-versjonen, blir det i A7V
erstattet med et nytt. Selv om det som for
øyeblikket er installert i prinsippet har vist seg
godt, er det i mellomtiden en enhet tilgjengelig
med samme kapasitet som inkluderer et ABC
beskyttende ventilasjons-system i samme rom.
Det gamle ABC-anlegget kan ikke gi temperert
luft til vognføreren
uten at det monteres et
ekstra sett for vognføreren. Med det nye, ledes
den tempererte luften inn til vognføreren via et
rør og dermed er kjøling av vognfører kabinen
realisert. Ytterligere må mindre justeringer gjennomføres
som oppfølgingstiltak av de tidligere
nevnte. Eksterne endringene må gjøres for en
tilpasning av det multispektrale beskyttelsesutstyret
(Barracuda). For å kunne bringe med
seg den tyngste typen ammunisjon, sprenggranat
DM11 uten begrensning,
blir ammunisjonsholderne
omarbeidet med hensyn til stuvplass
og antall. Ytterligere tiltak skyldes ikke
direkte til forbedringen av stridsvognen
til versjon
A7V. De hører inn under foreldet
utrustning
og svakheter. Det gjelder den digitaliserte
styringen
av det elektriske sporingssystem
og en ny
stridsvogn kommandør monitor skjerm. Disse
tiltakene introduseres i begynnelsen med versjon
A7V, men på lang sikt, skal de også gjennomføres
i de eldre versjonene.
På grunn av sin
alder, blir alle motorene heloverhalt. Graden av
demontering som kreves for dette formålet,
brukes til å installere deler som er nødvendige
for en eventuell senere økning
i ytelse. I en senere
realisering av økningen
i ytelse er det bare
nødvendig å modifisere
endringer
fra utsiden.
En fornyet tids- og kostnadskrevende
demontering
elimineres da.
Leopard 2A7V har her en fjernstyrt våpen stasjon, men av finansielle begrensninger i prosjektet, får A7V ikke det systemet selv om det var et spesifisert krav. | Foto: Aud Håland.
TIDSPLAN
I utgangspunktet vil to produksjonsvogner A7V
få en framskutt levering for verifisering og
driftstesting. For å få disse stridsvognen rettidige
tilgjengelig i slutten av 2019, er grunnlaget
for disse oppgraderte stridsvognene basert
på versjon A7. Deretter kommer overlevering
av A6-baserte A7V i 2020, fulgt direkte av de
ombygde
68 tilbakekjøpte Leopard 2A4. De
resterende
18 Leopard 2A7-er vil være de siste
som skal oppgraderes for å holde denne mest
avanserte
versjonen tilgjengelig for troppene
så lenge som mulig, og deretter bare foreta
oppgradering
når et rimelig antall A7V er tilgjengelig.
2022/23 blir den første bro legger
panser Leguan levert.
UTSIKT
På grunn av tids- og finansielle begrensninger,
ble flere muligheter for forbedring utelatt, selv
om de ved første øyekast var logiske. Fremtredende
var her blant annet enda mer digitalisert
ildkontrollsystem, som er i stand til
autonom målfølging (Tracking), en fjernstyrt
våpenstasjon og aktivt Hard-Kill beskyttelsessystem.
Disse forbedringene og flere krav er ført
opp i taktiske-tekniske krav og er akseptert som
grunnleggende krav. Den tekniske gjennomføringen
og realiseringen vil bli videreført utenfor
A7V-programmet og brakt til den nødvendige
modenheten ved hjelp av en aktuelle
system-demonstrator. Innføringen avgjøres da i
tide. Avhengig av tidspunktet for etterfølger syste-
met: «Main Ground Combat System -MGCS», vil
dette trolig føre til en Leopard 2A8. I utgangspunktet
vurderes alle eksisterende versjoner for
en slik konvertering. For ikke å måtte begrense
seg til bare en ny versjon, er disse potensielle
videreutviklingene derfor benevnt med samlebenevnelsen
Leopard 2Ax. Dannelsen av «KNDS»
representer begynnelsen av en konsolidering i
landforsvars systemer i Europa. Denne konsolideringen
representerer en førsteklasses mulighet
både sett fra et politisk og et øko-
nomisk perspektiv. Den strategiske alliansen mellom
Nexter og KMW vil øke begge grupper
konkurranse evne og posisjon internasjonalt, så
vell som evne til å imøtekomme behovene hos
deres respektive nasjonale forsvar. På Eurosatory
2018 DEFENSE & SECURITY INTERNATIONAL
EXHIBITION, juni 2018 ble dette samarbeidet
bevist praktisk ved at KMW og Nexter hadde
stilt ut en stridsvogn med Leclerc kanontårn og
Leopard 2 chassis. En demonstrator vogn bare,
ikke neste generasjon. Leclerc har et mannskap
på 3 og automatisk ladning av kanonen. Russerne
påstår at kanonen på deres nyeste generasjon
stridsvogn T-14 Armata, 125 mm glattrørs
kanon 2A82 har en overlegen i ytelse “verdens
beste” og bedre enn Rheinmetall L/55. For å
motvirke Russlands nye generasjons T-14 Armata
på lengre sikt, anerkjenner Tyskland at Leopard
2 må erstattes med et nytt design i årene 2030
og senere. Som sådan har Tyskland gått i gang
med å utvikle MGCS i samarbeid med Frankrike.
Denne forfatteren diskuterte MGCS med prosjektleder
for Leopard 2A7. Hvordan konseptet
vil bli er usikkert på nåværende tidspunkt. Han
mente blant annet at vognen måtte ha plass til
en fjerde person om bord, en «battle management
operator» slik at stridsvogn kommandøren
kunne fokusere på det å være «Skippern» om
bord. Tidligere er det skrevet at neste generasjon
stridsvognen vil også trenge en ny høytrykks
120 mm kanon og ny ammunisjon som kunne gi
tjue prosent bedre ytelse enn den nåværende
120 mm L/55 kanonen. Det er imidlertid ikke
klart hvor mye lenger våpenet kan forbedres.
Det er betydelige ulemper ved en lengre kanon,
noe som er en av grunnene til at den amerikanske
hæren beholder den kortere 120 mm L/44
kanonen for Abrams stridsvognene. Det er
mulig at Rheinmetall kan bruke nye materialer
for å øke trykket i kanonen uten å øke kanonens
lengde. Men et større potensiale har Rheinmetalls
nye 130 mm stridsvognkanon L51 (PT
007). Det er vel da rimelig å anta at det er denne
kanonen Leopard 2Ax vil bli væpnet med.
En stridsvogn med Leclerc kanontårnsystem montert på et Leopard 2 chassis (ikke neste generasjons Main Ground Combat System). En demonstrasjon for KNDS – KMW+Nexter samarbeid. | Foto: Aud Håland
PUTINS MOTSTYKKE TIL LEOPARD 2 A7: T-14 ARMATA
Armata er design ordet en universal vognplattform
som er basis for Russlands neste generasjon
avanserte tunge beltevognplattformer.
Armata-plattformen er basis for en ny stridsvogn,
en tung infanteri-kampvogn, en pansret
ingeniørvogn, en pansret bergingsvogn, en
tungt pansret personell transport vogn, en
kamp ildstøtte vogn og flere typer av selvdrevet
artilleri, basert på det samme chassis med
samme design navn. Dette chassis vil også være
basis for artilleri-, luftvern- og NBC oppklarings
system. Armata med sitt ubemannede tårn
representerer flaggskipet til de nye vognplattformgenerasjonene
og ble presentert i russiske
media som “mirakel stridsvognen”. Faktisk er
realiseringen av den 125 mm (L/55) stridsvognkanonen
i et ubemannet tårn et nytt konsept for
den russiske forsvarsindustrien. I T-14, er mannskapet
sittende ved siden av hverandre (stridsEn vogn kommandør høyre side, skytter i midten
og vognfører til venstre) i et relativt godt beskyttet
pansret kammer under og like i fremkant av
våpen systemet, mens det elevasjons-/side rettings
våpen systemet, som er montert inne i det
ubemannede tårnet, er relativt dårlig beskyttet.
De ubestridte fordelene ved det ubemannede
tårn-konseptet ligger i den maksimale mulige
overlevelsesevnen for mannskapet (ved en gitt
kampvekt) og i de optimale ergonomiske rammebetingelsene
for mannskapet. Imidlertid var
disse fordelene ved T-14 noe de også trengte,
da de tidligere russiske stridsvognene hadde
katastrofalt dårlige sårbarhetsegenskaper etter
vestlige synspunkt, og svært ugunstige ergonomiske
bevegelse forhold. Fordelene med
dette stridsvogn konseptet, er også utsatt for
betydelige ulemper, disse påvirker områdene:
- Observasjon i stridsområdet og situasjons forståelse
- måloppklaring inkludert pålitelighet,
- Våpensporing,
- Nøddrift av kanonen,
- Beskyttelsesnivå for våpenanlegget,
- Opprettholdelse av oppdragskapasitet, mv.
Det ubemannede tårnet med 125 mm stridsvognkanon
2A82 L /55 som hovedvåpen er
plassert i midten av vognen. I den nedre delen
av lavetten er det skuddklar ammunisjon. Totalt
45 skudd til hovedvåpenet kan transporteres
med inne i vognen. Som sekundær væpning er
en 7,62 mm MG montert i tilknytning til det
dreibare panorama siktet til stridsvogn kommandøren.
MG-et som er stabilisert i to akser,
gjør at stridsvogn kommandøren kan avfyre
MG-et fra sin beskyttede kabin posisjon. I tårnet
på høyre side er det plassert en annen koaksial
7,62 mm MG - som kan ses på den <-formede
smale åpningen i tårnfronten.
RHEINMETALL TANK GUN 130 mm L51 (PT 007). Høytrykks kanonrør med termisk hylse deksel, elektrisk drevet slutt stykke mekanisme, symmetrisk rekyl system, kompakt rekyl styring, munnings referanse system for automatisk justering. Legg merke til forskjell i størrelsen mellom 120 mm kanonens sabot granat og 130 mm kanonens SABOT granat. | Foto: Aud Håland.
T-14 Armata stridsvognen. Fotoet er tatt «Seiers Dag paraden 2015».
Foto etter tillatelse: Vitaly Kuzmin (hans web-side er: http://vitalykuzmin.net/ )
SPESIFIKASJONER* |
Leopard 2 |
A4 |
A5 |
A6 |
A7+ |
Vekt |
55.4 - 62.5 t |
55.4 - 62.5 t |
62.4 t |
MLC 70 |
Lengde (kanon klokken 12) |
9,67 m |
9,67 m |
10,97 m |
up to 10,97 m |
Bredde |
3,77 m |
3,77 m - 4 m |
3,77 m |
3,77 m - 4 m |
Høyde (tårn tak) |
2,64 m |
2,64 m |
2,64 m |
2,64 m |
Motor kraft |
1,100 kW (1 500 hk) |
1,100 kW (1 500 hk) |
1,100 kW (1 500 hk) |
1,100 kW (1 500 hk) |
Maksimum hastighet |
72 km/h |
72 km/h |
72 km/h |
72 km/h |
Kjørerekkevidde |
450 km |
450 km |
450 km |
450 km |
Væpning |
120 mm / L/44 glattrørs kanon / 7,62 mm MG |
120 mm / L/44 glattrørs kanon / 7,62 mm MG |
120 mm / L/55 glattrørs kanon / 7,62 mm MG |
120 mm / L/55 eller L/44 glattrørs kanon / 7,62 mm MG / RWS200 med 40 mm AGL eller 12,7 mm MG** |
*KMWs data, vekt og maksimum hastighet – se hovedtekst. **Remote controlled Light Weapon Station FLW 200 (AGL – Automatic Grenade Launcher) – RWS200 er ikke med i Leopard 2A7V prosjektet |
ILD KONTROLL - ILDKRAFT
T-14s ild kontrollsystem består av et «Battle Management system» og en stridsmodul med
et høyt automatisk ildkontroll-system, det stabili-
serte hovedsiktet til skytteren, som er plassert
på venstre side av tårnet og har et
beskyttelsesdeksel. Det har en dag og en natt
kanal (forstørrelse: 4x /12x) samt en laseravstandsmåler
og en målfølge funksjon som støtter
skytteren. Det stabiliserte panorama siktet til
stridsvogn
kommandøren er stabilisert i toakser,
og inkluderer en dag og natt kanal og en
laser avstandsmåler. Tårn og våpen rettes av et
elektrisk system. Tårntaket har en meteorologisk
mast, satellitt-kommunikasjon, global navigasjon
satellitt system (GLONASS), data-link og radio
kommunikasjon antenner. For visuell observasjon
over området med luken lukket, har stridsvognkommandøren
tre enkle vinkel-skop i sin kommandørluke
og via disse han kan i beste fall ha
en optisk direkte visning over en 180-graders
sektor. Fra panorama-siktet på tårnet overføres
de tilsvarende bildene til besetningen på res-
pektive
skjermer via videosignaler. Oppløsningen
og gjennomsiktigheten er dårligre enn
med optiske enheter med direkte syn. For
observasjon av nærområdet rundt kjøretøyet, er
det seks kameraer i tårnet og et kamera på
vognens hekk. Samlet sett vil “situasjonsforståelsen”
for mannskapet være dårligere enn for
de med konvensjonelle tårn. Som kompensasjon
har besetningen til T-14 et digitalt situasjons-
og
våpen innsatssystem. I tillegg har stridsvog-
nen to fase styrte radarsett, som kan brukes til
måleoppklaring og til å mate data inn i datamaskinene
til de avstands aktive «Hard Kill»
beskyttelsessystemene. Radarområdet er avhengig
av terreng. Det digitale kartet gir god informasjon
om plasseringer av egne styrker, informasjon
om motstanderens posisjon må manuelt mates
inn i systemet. 125 mm kanonen L/55 er en ny
utvikling. Sammenlignet med den eldre 2A46 M
125 mm stridsvognkanonen, har det nye
våpenet et større laderom og har dermed et
betydelig høyere gasstrykk (ca. 7700 bar). Røret
er auto frettet og er delvis forkrommet.
Angivelig
er det for det nye våpenet utviklet en ny kinetisk
energi ammunisjon (BPS-1 “vakuum”) med en
KE-penetrator (lengde: 961 mm) og med en
utgangshastighet på 1950 m/s. Gjennomslagskraften
forventes å være ca. 950 mm i RHA
(rolled homogeneous armour - RHA). Det skal
være under utvikling et prosjektil med en gjennomslags
effekt på opptil 1100 mm RHA stål.
Dersom i praksis disse verdiene er nådd, kan
kanonen 2A82 ha en munnings energi på ca. 15
Megajoul - som faktisk er høyere effekt enn den
som 120 mm L/55 kanonen til Leopard 2A6 har.
Prisen for denne høye indre ballistiske ytelsen er
kanonens lave levetid, som skal være på 200 til
280. Hovedvåpenet har en feltjusterings
anlegg
(rør/sikte justering), muligens jobber dette hele
tiden automatisk på samme måte som det gjør
på den franske stridsvognen “Leclerc”. Laserstyrt
missiler kan også avfyres fra kanonen.
Maksimal
missil rekkevidde er omlag
8000 m,
den estimerte gjennomtrengingskapasiteten
er
opp til 1200 mm (RHA).
T-90S MODERNIZED, her før og etterat den ble dekket av IR-signatur dempende overtrekk. | Foto: Aud Håland.
MOBILITET
T-14 Armata har en stridsvekt på 48t. Motoren
har en nominell effekt er 882 kW (ca. 1200 hk).
Motoren skal kunne levere en kortsiktig maksimal
effekt på 1103 kW (ca. 1 500 hk) og den har
en 12-trinns automatgir. T-14-chassiset har blant
annet sju løpehjul per side med torsjonsstav
fjæring. Løpehjul stasjon 1, 2 og 7 har halv-aktive
rotasjons-dempere med reologisk (flytende) væske.
Viskositeten til dempevæsken kan endres via et
magnetfelt. Styringen av dempekraften gjøres via
sensorer som registrerer fjæringsbevegelsen
og
bevegelse vinkelen på vognen. Ifølge russisk
informasjon oppnår denne teknologien
betydelig
bedre stabilisering av chassiset. Langs på
tårnet bakside T-14 bæres en snorkel, noe som
gjør stridsvognen i stand til å vade.
BESKYTTELSE
Skroget er delt inn i tre rom, et beskyttelsessystem
laget av stål, keramikk og komposittmaterialer.
Mannskapskabinen er isolert fra den automatiske
lademekanismen og ammunisjonen for å øke
overlevelsesevnen for mannskapet under en even-
tuell eksplosjon. T-14 har større dimensjoner og
silhuett sammenlignet med stridsvognene T-72/
T-90 (lengde på vognen og 1780 mm, tårntakhøyde
pluss 320 mm). Med hensyn til en trussel
om intelligent artilleriammunisjon (SMArt/BONUS),
kan den infrarøde signaturen i motorrommet
være høy og derfor kritisk (på T-90 MS stridsvognen
nyttes IR- signatur dempende
overtrekk
over hele vognen i felt operasjoner).
Som et
resultat
av mange vinkler og hjørner, kan radar
retur tverrsnitt signaler bli redusert.
For å unngå
treff, har vognen et soft-kill-system. Dette Softkill-
systemet består av fire granatavfyrings batterier,
hver med tolv røyk-granater, og virker
raskt etter utskytningen med å danne en
aerosolsky i retning av det ankommende
missilet.
To granatkaster i tårnet taket er dreibare.
For beskyttelse fra oven, er det to vertikalt rettede,
statiske utskytningsbatterier,
som er innebygd
i tårnet taket. Fire radar sensorer på de
øvre kantene av tårnet fanger opp innkommende
mot de frontale og bakre sektorene. Ved
å bruke radar sensorer, oppnås en betydelig
høyere
effektivitet sammenlignet
med det tidligere
“Shtora” systemet fordi radar sensorer
kan oppdage alle typer styrte missiler.
Ballistisk beskyttelse og det aktive Hard-killsystemet
“Afganit” (avstands-aktivt beskyttelsessystem
som skyter ut en spreng ladning mot
innkommende KE-penetrator. Som et duelleringssystem
er den sterkeste beskyttelsen på T-14
konsentrert i baugområdet av vognen. Grove
estimater antyder på opptil 1100 mm. Den spesi-
elle rustningen skal bestå av en moderne
flerlags
pansring. For de gjenværende delene av vogn
og tårn skal en nyutviklet stålkvalitet
være brukt,
som fortsatt har tilstrekkelig seighet til tross for
høy hardhet. Tårnet vil trolig bestå av et relativt
smalt kjernetårn hvis sidevegg
har en tykkelse
på ca. 80 mm. Sidene for montasjen av sensorer
og effektorer består sannsynligvis
bare av en tynnvegget
metallkonstruksjon.
Både den øvre vogn-
kanten og i området
ved hjul løpeverks-beskyttelsen,
er sannsynligvis
utstyrt med syvende generasjon
(“malakitt”)
reaktiv beskyttelse (ERA). Sidene
ved motorseksjonen
er utstyrt med gitter beskyttelse
(også kalt slat armour). Denne beskyttelsesteknologien
er en statisk effektiv beskyttelse
som kan forventes å beskytte i omtrent 50
prosent av treffene fra RPG-7 granater. Tårntaket
har reaktive
beskyttelses elementer. Det
avstands-aktive Hard – kill beskyttelsessystemet
KA 3 “Afganit” består av fem utskytningsrør,
som
er installert til høyre og venstre for tårnhalsen.
Det
er sannsynlig
at rørene kan avfyre eksplosive
og
fragmenterte
granater for å bekjempe
et innkommende
flygende prosjektil ca. 15 til 20 meter foran
stridsvognen. Avfyrings-systemet fanger opp innkommende
i en sektor på ca. 2 x 60 grader foran
tårnet. Sensorene er to MMW radarer, som er installert
i frontområdet av tårnet under sensorene
til Soft-kill-systemet i en tårnnisje.
PRIS, EFFEKTIVITET OG KVALITET
Etter den første presentasjonen av Armata-platt-
formen under seiers marsj paraden 2015, var
det tvil om den russiske økonomien kunne ha råd
til en fullstendig modernisering av de pansrede
troppene i Russland. Produsenten av T-14 kunngjorde
i 2015 om en mulig ordre fra de russiske
væpnede styrker på 2300 Armata. I følge en uttalelse
fra det statlige russiske nyhetsbyrået
TASS, 30. juli 2018, opplyste den russisk visestatsminister
Yuri Borissov at den mest moderne
russiske Stridsvognen T-14 (design navn Armata)
vil bli anskaffet i en mengde på bare 100. Det
betyr at de væpnede styrkene må avstå fra et
større antall moderne stridsvogner begrunnet i
kostnadsårsaker. Ifølge Borissov, som foran russiske
medierepresentanter, sa at det er ikke
nødvendig
med en omfattende anskaffelse av
Armatas og Boomerangs (nyeste generasjon
infanteri kampvogner – en potensiell etterfølger
for den russiske BTR-flåten), da de væpnede
styrkene ved hjelp av modernisering av den
nåværende T-72, T-90, BMP og BTR-flåten er
mer økonomisk enn å erstatte dem med mye
dyrere moderne teknologi. Modernisering
av
stridsvognen, T-72 BM, bla. med ny elektro
optisk- og ild kontroll system, reaktiv pansring
(Relik) både på tårnet og på vogn sidene, samt om-
fattende gitter beskyttelse (Slat Armour) på vogn
og tårn hekk. T-80 BVM og T-90 M har lignende
beskyttelse
som T-72 BM. T-14 Armata antas å være
tre ganger så dyr som T-90S «modernized», en strids-
vogn som denne forfatteren
fikk studere ved Eurosatory
2012. T-90S modernized var på det tidspunktet
Russlands mest moderne. Den hadde alt
hva en moderne stridsvogn må ha unntatt Active
Protection – Hard-kill system, men detaljer om
denne er det ikke plass til i del 1. I følge Borissovs
mening er den mest moderne versjonen av T-72
nok til å holde følge med de nyeste versjonene av
Abrams, Leclercs og Leopard 2. Han viser til eksport-
suksessen til de forskjellige T-72-varianter som
bevis på stridsvognens
overlegenhet med hensyn
til “pris, effektivitet og kvalitet”.
NYE STRIDSVOGNER VS GAMLE - DEL 2
Den delen vil blant annet beskrive: Flere land planlegger
oppgraderinger og nyutvikling
av stridsvogner,
K2 BLACK PANTER og Russlands T-90MS.