Page 3 - Offisersbladet 0319
P. 3

3                                                                        redaktøren                ;

                juni 2019                      Hvem forvalter sannheten om


       Offisersbladet                          situasjonen i Forsvaret?

       ORGAN FOR BEFALETS FELLESORGANISASJON                       BFO og Offisersbladet er til stede på de fleste arenaer og tjenestesteder hele
                                                                   året. Her får vi førstehånds-kunnskap om hva som er situasjonen på grunn planet
       BFO:                                                        ute ved avdelingene, fra de som føler hvor «skoen trykker». BFOs tillitsvalgte
       Postboks 501 Sentrum, 0105 Oslo                             sentralt og regionalt jobber kontinuerlig med ivaretagelse av sine medlemmer,
       Telefon 23 10 02 20
       E-post: post@bfo.no   -   Internett: www.bfo.no             og enkelt sakene strømmer dessverre, men også heldigvis inn hele tiden. For det
                                                                   er slik BFO tar pulsen på Forsvaret, og det er slik en solid organisasjon tar vare på
       OFFISERSBLADETS TILSYNSKOMITÉ:                              alle sine medlemmer. Men BFO deltar også på drøftinger, forhandlinger og møter
       Ris og ros, og eventuelle tips om utgavene kan sendes       på alle nivå i Forsvarsstaben, For svarsdepartementet, Forsvarsmateriell og FLO
       til tilsynskomiteen@bfo.no                                  med flere. I tillegg har BFO direkte kontakt og samtaler med partiene på
                                                                   Stortinget.
       ANSVARLIG UTGIVER:
       Jens Jahren, leder BFO                  I samtale med alle disse nivåene blir BFO/Offisersbladet servert ganske så forskjellige utgaver av situasjonen
                                               i Forsvaret:
       REDAKTØR:
       Einar Holst Clausen
                                               De politiske partiers forsvarspolitiske talsmenn/kvinner gir i samtale med BFO uttrykk for vilje til å styrke
       REDAKSJON OG ABONNEMENTSAVDELING:       Forsvaret, og viser vilje til å sette seg inn i forsvarssaker. Utad virker det som om de fleste partier ønsker å øke
       Se adresse for BFO                      vår forsvarsevne. Virkeligheten er noe annerledes. De fleste politikere på Stortinget har ikke mulighet til, eller
       E-post: Offisersbladet@bfo.no           kanskje interesse av å sette seg grundig inn i forsvarspolitikken. Dessuten opplever vi stadig forsvars-
       Tlf. abonnementsavdeling: 23 10 02 43   populistiske utspill, samt at Forsvarets organisasjon og baser/leirer kan se ut til å utsettes for politiske
       E-post: mona.eriksen@bfo.no             «hestehandler».
       Tilsluttet Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund-Stat  Forsvarsdepartement med Forsvarsministeren og hans embedsmenn/kvinner i spissen hevder hard nakket at
                                               vi har tidenes satsning på Forsvaret, og at omorganiseringen med nye militær ordning (OF/OR), ny
       ANNONSEANSVARLIG:                       utdanningsordning, ny HR-organisering, nedleggelse av avdelinger og baser/opprettelsen av nye,
       2punkt AS ved Karin Smedsrud            materiellanskaffelser med mere, går som planlagt og er under full kontroll. Hvilken informasjon lar de tilflyte
       E-post: karin@2punkt.no
       Mobil: 982 05 416                       Stortinget? FDs fjerning av omtrent alle incentiver for de tjenestegjørende trekker også ned.
       Signerte artikler representerer ikke nødvendig vis   Forsvarsstaben er ikke fullt så bombastisk, men tør vel ikke annet enn å si at situasjonen er håndterbar. De har
       BFOs mening. Forfattere er selv ansvarlig for innholdet   jo en viss lojalitet til de som i realiteten styrer, nemlig Forsvarsdepartementet (ISL). Forsvarsstaben gjør sitt
       og de meninger som fremholdes. Usignert innhold er   beste for å løse personell, materiell- og økonomi/driftsutfordringene.
       redaksjonelt.
                                               Forsvarets Operative Hovedkvarter (FOH) har de siste årene vært forsiktig med å gå ut med operasjonell
       GRAFISK PRODUKSJON:                     status. De har til tross for en underbemanning, ledet og løst løpende oppgave-portefølje, i tillegg til økt
       Design: punkt&prikke punktprikke@me.com  alliert tilstedeværelse og store allierte og nasjonale øvelser.
       Trykk: UnitedPress Poligrafija
                                               Forsvarsgrenene med respektive sjefer har, i alle fall utad, hatt en tradisjon for å hevde at de har visse
       BILDER:                                 utfordringer, men løser sine oppdrag. Her er det nok også en viss lojalitet oppad. Sett i forhold til manglende
       Hvis ikke annet er oppgitt, er bildene tatt av Forsvaret.  økonomi, samt personell- materiellmessige utfordringer, gjør de sitt beste.

       FORSIDE:                                Avdelingene våre og avdelingssjefene har ingen tradisjon for å meddele offentligheten om status. De løser
       CIS TG (Cyberforsvarets Communication and   sitt oppdrag og følger etter beste evne lojalt opp oppgavene som de blir pålagt. Sikkert ikke lett når de til
       Information Systems Task Group). De er en del av   daglig er underbemannet på både befals- og soldatsiden, i tillegg til for dårlig og for lite materiell. Stikkord-
       Theatre Enabling Force (TEF), som er navnet på styrken
       som har lagt alt til rette for transportflybidraget i Mali   dyktighet, innsatsvilje, utholdenhet og lojalitet.
       NORTAD II (Norwegian Tactical Airlift Detachment).   Den enkelte befalingsmann/kvinne er de som har skoene på og føler hvor det gjør vondt. Det er de som til
 KAMPANJETILBUD PÅ ALLE  Foto: Onar Digernes Bifrost/Forsvaret  daglig sliter med utdatert materiell, for lite ammunisjon og underbemanning som påfører de en unormal høy

 VOLVO T8 PLUG-IN HYBRIDER  REDAKSJONEN AVSLUTTET:   arbeidsbelastning. Incentivene de hadde forsvinner en etter en, og rettighetene er under press fra FD. Da er
                                               det imponerende å se at de fortsatt utfører sin tjeneste med dyktighet, innsatsvilje og lojalitet.
       13. juni 2019
       (Bekreftet opplag 2. halvår 2018 - 10.240)
                                               Så hvem er det som forvalter sannheten? Min påstand er at det tjenestemannen og kvinnen, som sammen
 Alle våre biler er designet med omtanke for deg   med BFO tradisjonelt sett har hevdet å kunne formidle helheten, og har sagt tydelig i fra at vi nå har gått ut
 og de rundt deg. Sikkerhet, design og en utsøkt   UTGIVELSESPLAN 2019:  med varsel om at vi har et for lite og utilstrekkelig forsvar. Men nå er situasjonen såpass alvorlig at
 komfort er en selvfølge. Nå har vi kampanje på   NUMMER  MATR.FRIST  UTGIVELSE  forsvarssjefen, stabssjefen og sjef FOH har vært forbilledlig ærlige i sine uttalelser til media, om at vi har et
                                23. august
                   9. august
       Nr 4 august
 alle våre T8 Plug-in Hybrider. Kombiner AWD   Nr 5 oktober   27. september   11. oktober  så lite forsvar at vi ikke er i stand til å forsvare oss til vi får alliert hjelp.
 og rekkevidde med omtanke for miljøet.   Nr 6 desember   22. november   6. desember
 Kontakt din forhandler for et omtenksomt tilbud.  Offisersbladet drives etter redaktørplakaten.  God sommer!
       FØLG BFO PÅ:                                                                                        Einar Holst Clausen
 VELKOMMEN TIL DIN FORHANDLER
             facebook.com/bfo.no                                                                            Redaktør Offisersbladet
             twitter.com/bfo12
             instagram.com/bfo12

 Kampanjetilbudet gjelder ut august 2019. Blandet forbruk 1,9 – 3,4 l/100 km. CO2-utslipp 44 - 77 g/km WLTP.
          OPPLAGSKONTROLLERT
      OFFISERSBLADET                                                                                                        3
   1   2   3   4   5   6   7   8