Page 23 - Padling 2018 04
P. 23
Min kajakk
Rolige forhold i vågen på Løno etter kryssing av åpne strekker.
eg tror trykket av turister og andre som kurset normalt varer. Andre året av Dette med lærlingeplasser og fagbrev
som ønsker naturbaserte opplevelser studiet begynner vi høstsemesteret med blir i all hovedsak initiert av næringen. Har
Jvil øke markant, og derfor trenger Tekknikkurs hav. Også dette kurset har vi næringen behov opprettes fagutdanninger
vi relevante fagutdanninger slik at vi utvidet, fra 16 til 32 timer, forteller Løtveit der lærlingeplasser og fagbrev er mulig,
får god kompetanse på området. Vi og Kahrs. men så langt har man ikke kommet
har hovedfokus på kystbasert friluftsliv Mot slutten av andre året gjennomfører innen friluftslivsnæringen. Det kryr ikke
der coastering, kajakk og klatring er de de fleste Aktivitetslederutdanningen i av naturbaserte opplevelsesbedrifter, og
sentrale aktivitetene, sier Kalle Løtveit, havkajakk. Skolen bruker en ekstern de som driver med dette må være nokså
lærer i Friluftsliv på Naturbruklinjen på kursholder og eksaminator, Ronny Riise, allsidige, for å si det sånn, får Padling
Stend Vidaregåande skule i Hordaland. og kurset er mye mer omfattende enn det opplyst av Løtveit. -Det er vanskelig å ha
Løtveit og Kahrs har begge arbeidet ved oppsatte kursinnholdet til NPF. Når det lærlinger når man har få arrangementer
Stend i to år og har vært med å gjøre kommer til hospiteringen på kurset må hver uke, og kanskje enda færre på
utdanningen mer yrkesrettet. elevene være med på gjennomføringen vinterstid, særlig innen padling, legger
-Utdanningen vår har fått mye større av kajakkurs for barn påmeldt gjennom han til.
fokus på å utvikle en begynnende Bergen og Hordaland Turlag der
profesjon i friluftsliv, slår Løtveit fast. barna er helt ned mot sju år gamle. Opplevelsesbedrifter
Hospiteringen skjer også på padlekurs for Løtveit innehar selv NPFs Videregående
Omfattende padleopplæring funksjonshemmede, i tillegg til kurs for utdanning i havkajakk, og holder sammen
-Også tidligere har elever padlet kajakk funskjonsfriske voksne. Som nyutdannet med kollega Liselotte Kahrs, Intro-
og kano i løpet av utdanningen og tilegnet Aktivitetsleder på 18 år, har man nå ,Grunn- og Teknikkursene i utdanningen.
seg en viss kunnskap, men nå har vi løftet allerede fått erfaring med ulike grupper og -Jeg ser stor verdi i å samarbeide med
padlenivået en god del. Det første året, de ulike behovene disse har. eksterne aktører slik at elevene møter
altså på Vg1, starter vi tidlig opp med et andre enn oss faste lærere. Dette gir helt
introduksjonskurs i havkajakk lagt opp Ikke fagbrev per i dag klart en kompetanseheving. Gjennom
som en 2-dagers kajakk- og telttur ytterst -Innenfor de fleste yrkesfaglige utdanningen har vi kontakt med aktører
i Fanafjorden. Dette etterfølges av Norges utdanninger får elevene et fagbrev, men som driver aktive opplevelsesbedrifter i
Padleforbunds (NPF) Grunnkurs hav over dette er per i dag ikke mulig innenfor Bergensregionen. Elevene møter aktørene
tre dager i Nærøyfjorden, mot 16 timer friluftsliv, opplyser Løtveit. og tar del i deres aktiviteter både før,
23
PADLING