Page 20 - Piscus 2018 02
P. 20

Annonsørinnhold



               Progress Ingeniørfirma  naken uten
                    Føler seg



                    posisjonssystemet
                    fra Hamilton


                    Tom Erik Torgersen i Mur-
                    og skjærgårdstjeneste AS er

                    storfornøyd. Han har skaf-
                    fet seg vannjetaggregat og
                    Blue Arrow-Jetanchor fra

                    Hamilton, produsentens inte-
                    grerte elektroniske kontroll-

                    system for posisjonering.
                                                      ● Progress Ingeniørfirma leverer Hamilton vannjet, styringssystem og virtuelle anker
                                                      som blir brukt av Tom Erik Torgersen i Mur- og skjærgårdstjeneste AS på deres lekter,
                                                      her avbildet dynamisk posisjonert i et trangt havneområde.



                           orgersens firma har Hamilton    Han forklarer videre at de også bruker
                           HJ364 vannjetaggregater i   det virtuelle ankeret, Jetanchor. Jetanchor
                           kombinasjon med 2x575hk Volvo   er et system som bruker GPS-signalene som
                    T D9 på den 5x5,5 meter store lek-  et anker og lar båten dreie med vær og
                    teren. Fremdriftspakken skyver den 20   vind rundt det punktet du angir, og dermed
                    tonn tunge lekteren opp i 33 knop ved nor-  holder båten i posisjon på en mer komfor-
                    mal last, og 20 knop med 8 tonn på dekk.   tabel og energivennlig måte når du ikke har
                    Sammen med Hamiltons kontrollsystem er   behov for å holde fartøyet opp mot vær og
                    manøvreringsevnen helt unik. Resultatet   vind. Det virtuelle ankerets posisjonerings-
                    etter to års bruk er sparte driftsutgifter i   modus holder lekteren stødig rundt en for-  ● Torgersen forteller at de nå kan
                    form av mindre slitasje på lekter, redusert   håndsbestemt posisjon, men lar båten for-  bestemme seg for at lekteren for eksem-
                    drivstoff-forbruk og ikke minst ett   andre retning med vær og vind slik en vanlig   pel skal ligge 30 centimeter fra kai eller
                    innspart årsverk.                 oppankring med tau eller kjetting vil gjøre.  berg, mens de jobber fra fartøyet.
                      Mur- og skjærgårdstjeneste AS har lang
                    erfaring med drift av arbeidslektere i trange   Bedre presisjon
                    farvann, dykkeoppdrag, frakt av alle typer   Torgersen forteller at de nå kan bestemme   Systemet fører også til mindre slitasje på
                    utstyr og maskiner, til støping og forskaling   seg for at lekteren for eksempel skal ligge   motorene, fordi elektronikken styrer tur-
                    under vann. Anskaffelsen av vannjet med posi-  30 centimeter fra kai eller berg, mens de   tallet på motorene på en langt bedre måte
                    sjoneringssystem og virtuelt anker, har gjort   jobber fra fartøyet. Lekteren blir liggende   enn manuell drift ville gjort.
                    livet langt enklere for mannskapet på lekteren.  i nøyaktig posisjon, uavhengig av bølger,
                                                      strøm og vind i inntil 10 sekundmeter side-  Arbeidsverktøy
                    Blitt en del av hverdagen         vind mens arbeidet pågår.        BlueArrow er tilgjengelig for de fleste twin
                    – Vi bruker Blue Arrow elektronisk manøv-  Tidligere var de behov for tre personer   installasjoner med Hamilton vannjetag-
                    reringssystem hele tiden, og vi føler oss   for å utføre denne jobben. Den ene styrte   gregater fra HJ292 og oppover. Systemet
                    helt nakne uten. Posisjoneringssystemet   motorene og manøvreringen mens de to   er designet for kommersielle fartøy med
                    er en viktig del av dette. Som i tilfeller   andre stod for arbeidet som skulle utføres.   høy grad til driftssikkerhet og manøvre-
                    der GPS-signalene av ulike grunner fal-  I dag er den ene personen erstattet med   ring. Typiske brukere er arbeidsbåter, ROV,
                    ler ut. Når signalene er gode og alle tolv   Hamiltons Blue Arrow sitt elektroniske   dykkerbåter, personaltransport, losbå-
                    satellitter er tilkoblet, har vi et avvik på   posisjoneringssystem Jetanchor. Det gir   ter, SAR, vindfarm, patrulje og fiskebåter.
                    posisjoneringen på bare pluss/minus 20   mye mindre slitasje på lekteren, som følge   Systemet er beregnet for inntil tre styre-
                    centimeter, sier Torgersen.       av langt mindre fysisk kontakt med land.   posisjoner. ●●


               20   PiscusNytt
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25