Page 20 - Piscus 2018 02
P. 20
Annonsørinnhold
Progress Ingeniørfirma naken uten
Føler seg
posisjonssystemet
fra Hamilton
Tom Erik Torgersen i Mur-
og skjærgårdstjeneste AS er
storfornøyd. Han har skaf-
fet seg vannjetaggregat og
Blue Arrow-Jetanchor fra
Hamilton, produsentens inte-
grerte elektroniske kontroll-
system for posisjonering.
● Progress Ingeniørfirma leverer Hamilton vannjet, styringssystem og virtuelle anker
som blir brukt av Tom Erik Torgersen i Mur- og skjærgårdstjeneste AS på deres lekter,
her avbildet dynamisk posisjonert i et trangt havneområde.
orgersens firma har Hamilton Han forklarer videre at de også bruker
HJ364 vannjetaggregater i det virtuelle ankeret, Jetanchor. Jetanchor
kombinasjon med 2x575hk Volvo er et system som bruker GPS-signalene som
T D9 på den 5x5,5 meter store lek- et anker og lar båten dreie med vær og
teren. Fremdriftspakken skyver den 20 vind rundt det punktet du angir, og dermed
tonn tunge lekteren opp i 33 knop ved nor- holder båten i posisjon på en mer komfor-
mal last, og 20 knop med 8 tonn på dekk. tabel og energivennlig måte når du ikke har
Sammen med Hamiltons kontrollsystem er behov for å holde fartøyet opp mot vær og
manøvreringsevnen helt unik. Resultatet vind. Det virtuelle ankerets posisjonerings-
etter to års bruk er sparte driftsutgifter i modus holder lekteren stødig rundt en for- ● Torgersen forteller at de nå kan
form av mindre slitasje på lekter, redusert håndsbestemt posisjon, men lar båten for- bestemme seg for at lekteren for eksem-
drivstoff-forbruk og ikke minst ett andre retning med vær og vind slik en vanlig pel skal ligge 30 centimeter fra kai eller
innspart årsverk. oppankring med tau eller kjetting vil gjøre. berg, mens de jobber fra fartøyet.
Mur- og skjærgårdstjeneste AS har lang
erfaring med drift av arbeidslektere i trange Bedre presisjon
farvann, dykkeoppdrag, frakt av alle typer Torgersen forteller at de nå kan bestemme Systemet fører også til mindre slitasje på
utstyr og maskiner, til støping og forskaling seg for at lekteren for eksempel skal ligge motorene, fordi elektronikken styrer tur-
under vann. Anskaffelsen av vannjet med posi- 30 centimeter fra kai eller berg, mens de tallet på motorene på en langt bedre måte
sjoneringssystem og virtuelt anker, har gjort jobber fra fartøyet. Lekteren blir liggende enn manuell drift ville gjort.
livet langt enklere for mannskapet på lekteren. i nøyaktig posisjon, uavhengig av bølger,
strøm og vind i inntil 10 sekundmeter side- Arbeidsverktøy
Blitt en del av hverdagen vind mens arbeidet pågår. BlueArrow er tilgjengelig for de fleste twin
– Vi bruker Blue Arrow elektronisk manøv- Tidligere var de behov for tre personer installasjoner med Hamilton vannjetag-
reringssystem hele tiden, og vi føler oss for å utføre denne jobben. Den ene styrte gregater fra HJ292 og oppover. Systemet
helt nakne uten. Posisjoneringssystemet motorene og manøvreringen mens de to er designet for kommersielle fartøy med
er en viktig del av dette. Som i tilfeller andre stod for arbeidet som skulle utføres. høy grad til driftssikkerhet og manøvre-
der GPS-signalene av ulike grunner fal- I dag er den ene personen erstattet med ring. Typiske brukere er arbeidsbåter, ROV,
ler ut. Når signalene er gode og alle tolv Hamiltons Blue Arrow sitt elektroniske dykkerbåter, personaltransport, losbå-
satellitter er tilkoblet, har vi et avvik på posisjoneringssystem Jetanchor. Det gir ter, SAR, vindfarm, patrulje og fiskebåter.
posisjoneringen på bare pluss/minus 20 mye mindre slitasje på lekteren, som følge Systemet er beregnet for inntil tre styre-
centimeter, sier Torgersen. av langt mindre fysisk kontakt med land. posisjoner. ●●
20 PiscusNytt