Page 44 - Piscus 2018 02
P. 44
Sjarkflåten
● Lengden på et fiskefartøy avgjør hvor omsettelig fartøy og rettigheter er. På de mindre sjarkene med deltakeradganger er
det i stor grad distriktspolitiske hensyn som styrer reglene rundt kjøp og salg av kvoterettigheter.
I utredning for av sjarkflåten, svar på ulike utfordringer som næring deler av flåten. Dette har også vært tilfelle
et høringsnotat i forbindelse
med
nytte
og forvaltning til enhver tid har stått
for sjarkfiskeflåten, som i dagens system
et
overfor. Resultatet er et avansert, men
kvotesystem
ikke har tilgang til strukturvirkemiddel.
vedgår Fiskeridepartementet at
kvotesystemet for de mindre fartøyene svært komplekst og lite fleksibelt system,» Dette har vært begrunnet med flåtens
betydning for sysselsetting og bosetting i
skriver departementet.
under elleve meter hjemmelslengde er Når sjarken i lukket gruppe har en distriktene. Kort sagt har distriktspolitikk
et lappverk. Et lappverk som følge av snittalder på over 28 år, er nok mye av avgjort hvor sjarker skal høre hjemme, og
40 år med endringer og tilpasninger. I årsaken å finne i kvotesystemet. hvordan deres kvoter og båter skal kunne
høringsnotatet skriver departementet: skifte eier.
«Hensikten med denne høringen er å Et fremtidsrettet kvotesystem
gi et bedre beslutningsgrunnlag for en Det var med dette utgangspunkt Ulike elementer er drøftet
helhetlig politisk vurdering og revisjon Nærings- og fiskeridepartementet Dette drøftingsnotatet som nå har vært til
av kvotesystemet. Spørsmålet er hvilke ga Eidesenutvalget (kjent som høring, var ment å legge til rette for en debatt.
rammebetingelser sjarkflåten bør ha i Kvoteutvalget) i mandat å se på helheten En eventuell form for strukturkvoteordning
et fremtidsrettet kvotesystem. Dagens i kvotesystemet, og hvordan dette var er et element i dette, men ikke det eneste.
kvotesystem har blitt gradvis utviklet de rustet til å møte dagens og fremtidens Derfor drøftes også samfiskeordningen,
siste 40 årene. Utgangspunktet var fiskets utfordringer. Utvalget leverte høsten hjemmelslengde, overreguleringsgrad,
rolle som samfunnsbærer langs kysten. 2016 utredningen; «Et fremtidsrettet kvoteutnyttelse, sjarkflåtens rolle i
På dette grunnlag ble prinsipper om en kvotesystem». Utredningen var ute til kystsamfunnene og for fiskeindustri,
fiskereid flåte og begrenset trålflåte offentlig høring våren 2017 hvor det geografisk tilhørighet og flere andre ting.
etablert. Overfiske ble et vendepunkt for fremkom ulike synspunkt på utvalgets Likevel er debatten om hvorvidt sjarkflåten
sektoren, og hensynet til en bærekraftig anbefalinger, som har resultert i at bør få tilgang til en strukturkvoteordning
høsting av ressursene har etablert Nærings- og fiskeridepartementet nå viktig å avklare, som en del av en melding til
seg som et overordnet hensyn i norsk vurderer et enklere, mer effektivt og Stortinget om et fremtidsrettet kvotesystem.
fiskeriforvaltning. fleksibelt kvotesystem som kan ligge fast Sjarkflåten er, i drøftingsnotatet
I tråd med den økonomiske utviklingen, over tid, og på den måten gi forutsigbare departementet sendte ut, brukt som
og den generelle produktivitetsutviklingen rammebetingelser for fiskerinæringen. en samlebetegnelse på de minste
i samfunnet, har kvotesystemet også fått Forenklinger av kvotesystemet kan ifølge fiskefartøyene i den norske fiskeflåten.
mekanismer for å ivareta lønnsomheten departementet tilsi at hele flåten bør ha Med sjarkflåte menes lukket fartøygruppe
i næringen. Kvotesystemet har på denne like rammebetingelser. Det kan likevel være under elleve meter (tretten meter for
måten blitt endret, påbygd og utvidet som grunner til å gjøre særlige tilpasninger for kystnot makrell).
44 PiscusNytt