Page 4 - Piscus 2019 02
P. 4

{  Innhold                       {  Leder







                    → Piscus-medlemmer leverer       En næring i endring
                      utstyr til alle ledd ..............08

                    → Bedriftsprofiler ...................15
                                                             ppdrettsbransjen har gjort det godt   omdømme og større kjøpelyst ute i den store ver-
                    → Landbasert oppdrett                    de siste årene, og har levert solide   den. Næringen er fullstendig avhengig av marke-
                      utfordrer leverandørene  .... 22       overskudd år etter år. Pengene har i   dene ute i verden, og i dagens åpne samfunn har
                                                     Ostor grad blitt brukt til investeringer   oppdretterne verdens øye på seg til en hver tid.
                    → Rømt andel av laksen           i innovasjon og utvikling innenfor de fleste ledd   Stor investeringslyst er også gode nyheter for
                      ned 95 prosent .................... 36  av bransjen. Det har resultert i en mer industriell   de mange utstyrsleverandørene til oppdrettsnæ-
                                                     og strømlinjeformet næring. Cowboyvirksomhet   ringen, som blant andre Piscus sine medlemmer. I
                    → Landbruket kan lære            og lettvinte løsninger er heldigvis for lengst his-  alt 49 av disse har egne utstillinger på Aqua Nor,
                     av oppdrettsnæringen ....... 48  torie. Nå er det sikkerhet, stabilitet og langsiktig-  og mange flere benytter anledningen til å ta seg
                                                     het som gjelder, og de fleste er glade for det.  en tur på messen for å treffe nye og gamle kunder
                    → Lerøy bruker 50 millioner       Store inntekter har resultert i mange spen-  og se hva som finnes av spennende nyheter. En
                     på landstrøm .......................51  nende investeringer, i blant annet oppdrettsegg,   stormønstring som messen i Trondheim er viktig
                                                     havanlegg, nedsenkbare anlegg og landanlegg.   for næringen. Aqua Nor har siden 1979 vært et
                    → Medlemsregister ................. 62  Foreløpig er mye av dette på planleggingssta-  viktig internasjonalt møtested for akvakultur-
                                                     diet, men de største oppdrettsselskapene har alt   næringen, og er i dag verdens største messe for
                                                     brukt store midler i utviklingsarbeid og testing.   akvakultur-teknologi. ●●
                                                     Og mer blir det i årene fremover. Oppdretterne er
                                                     fullstendig klar over det i fremtiden vil bli stadig
                                                     mer fokus på at oppdrett må være en ren og
                                                     bærekraftig næring der miljø er i fokus.
                                                      Det finnes i dag en rekke utfordringer oppdret-
                                                     terne må få bukt med, som lus, sykdommer, røm-
                                                     ming og forurensing. Men pengene som brukes på
                                                     å få løst problemene, vil på lang sikt være lønn-
                                                     somme investeringer. Mindre sykdommer, lus og
                                                     rømming betyr mer penger i kassen, og sammen
                                                                                       Edmund Mongstad - Redaktør
                                                     med det å bli en renere næring, vil det gi bedre
                     30

















                      6                                                52




                                                 PISCUSNYTT
                                                 Et medlemsblad for www.piscus.no
                                                                                 Forsidefoto: DS Smith Packaging Norge
                                                 Redaktør: Edmund Mongstad
                                                                                 Markedssjef: Kathrine Friis Schjetne
                                                 e-post: kontakt@mediadigital.no
                                                                                 Art Director: Fernando del Valle Bravo
                                                 Tel.: + 47 22 77 00 07
                                                                                 Trykkansvarlig: UnitedPress Tipografija SIA
                4   PiscusNytt                   Utgiver: Media Digital AS       Opplag: 7 000
                                                 Dronningens gate 3, 0152 Oslo
   1   2   3   4   5   6   7   8   9