Page 26 - padling 2017 05
P. 26
Pelle erobreren Pelle Stafshede med egenprodusert
kajakk på skulderen. Nå skal han bygge
fremtidens miljøvennlige kajakker av
sagflis - skreddersydd i 3D-skrivere.
stilig design og bærekraftprinsipper, sier
Pelle.
Ganske snart fant han den åpenbare og
viktigste ingrediensen i suksessoppskriften
- bambus.
Bambus har et helt magisk fiber, forteller
Pelle lyrisk mens han stryker fingrene over
de skinnende overflatene på bambusrørene,
der han har satt dem opp langs veggen for å
bygge kajakkstativet. Bambus er sterkt, lett
og velegnet til bruk i komposittkonstruk-
sjoner, noe som gjør kajakkene både lettere
og mer holdbare. Det er ingen tilfeldighet
at bambus ofte brukes til fremstilling av for
eksempel surfebrett. I tillegg er jo bambu-
sen ekstremt estetisk tiltalende, slår han
fast.
På Melkers kajakkmodeller er bambusen
mest synlig på dekket, som er delvis eller
helt er belagt av bambus, og som både
skaper følelser og gir en vakker visuell opp-
levelse. Dette har også skapt ekko ute i ver-
den. Nå kan faktisk Pelle vinne den gjeveste
industridesignprisen i Tyskland, da hans
kajakk Melker Ulvön er nominert i kate-
gorien «Excellent Product Design» i under
«German Design Award». En stor ære. Men
bambusens fremste egenskap er uten tvil
den miljømessige, sier Pelle.
Printer ut skreddersydd kajakk
- Bambus er et fullstendig fornybart mate-
riale. Det er rasktvoksende, krever svært
lite energi og har rask gjenvekst og gjør at
Snart ble han så irritert over at ingen svarte hans liv skulle ta. Her var det jo helt klart vi reduserer bruken av plast i våre kajak-
ham at han skrev en lang mail, og lurte på plass til en ny aktør, for en som ville lage ker. Pelle forteller videre at bruk av bambus
hvordan de verdsatte velmenende kunder kajakker med en «tenkning», som Pelle bare er et første lite skritt i utviklingen
som faktisk ønsket å gjøre dem en tjeneste. uttrykker det, og som i tillegg hadde en innen bærekraftfokuset. Det neste blir desto
Igjen komplett stillhet. Til slutt ringte Pelle egen arena å markedsføre seg på. Med føt- større. Han er involvert i et prosjekt som
til fabrikken. tene i reklamebransjen og hjertet i naturen kalles «The Wood Region», som har mot-
-Da forklarte de at meg at de ikke hadde ble valget åpenbart. tatt 15 millioner kroner fra Tilväxtverket
noen markedsavdeling, og at de bare i Sverige for å ta vare på de värmlandske
hadde en fabrikk som produserte kajakker. Design og bærekraft viktig skogene på en innovativ måte. Pelles og
Produsenten hadde gode håndverkere, men -Jeg visste med en gang at jeg ønsket å Melkers del av prosjektet er å forske på
det var ingenting bak produksjonen, ingen bygge kajakker på en helt ny måte, der hvordan man bygger kajakker av sagflis,
filosofi, ingen markedsføring, ingenting. miljø og bærekraft var viktige hjørnestei- skreddersydd i en 3D-skriver.
Jeg husker jeg tenkte; pokker, her er det jo ner. Hele industrien hadde fløyet under Kort sagt handler det om å male ned
enorme muligheter. For Pelle var det still- radaren når det gjaldt miljøtenkning, med resirkulert treverk sammen med plast i en
heten som sa alt, som fortalte ham hvilket skitne fabrikker og livsfarlige kjemikalier. slags mølle, som deretter spytter ut blan-
var hans neste skritt på livsveien, retningen Jeg ville lage et kajakkmerke med både dingen i form av pellets. Deretter mater
26 PADLING
26