Page 40 - PiscusNytt 01 2018
P. 40

Hybrid framdrift



































































                    ● Denne garnbåten, Angelsen Senior, med 21 meters lengde vil ha batterikapasitet til å holde fartøyet i drift i to timer. Det er desig-
                    net av Marin Design AS. Både dette og de to fartøyene som bygges av Stadyard har fått det dieselelektriske batterihybride systemet
                    designet av Elmarin. Illustrasjon Marin Design AS.


                    fartøy. Han sier:                 uten betydelig støtte fra Enova. Til det er   tighet med tanke på miljøet og samtidig
                      - Å legge inn elleve millioner kroner i alle   risikoen for stor både økonomisk og prak-  på sikt får en reduksjon i driftsutgifter
                    disse miljøtiltakene, inklusive batterier, er   tisk. Men jeg håper vi får nytte av batteri-  som står i forhold til merkostnaden. Da får
                    mye penger, og det ville ikke vært mulig   pakken ved at vi både får bedre samvit-  vi i pose og sekk, sier Oddvar.


               40   PiscusNytt
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45