Page 43 - PiscusNytt 01 2018
P. 43

Hybrid framdrift




























                                                      ● El-sjarken Karoline ble bygget av Selfa Arctic AS i samarbeid med Siemens. Håpet
                                                      var en serie med ordrer. De har latt vente på seg. Men nå installeres det landstrøm i
                                                      stadig flere havner. De kan bety at ordrene kommer. Foto Selfa/Siemens.


                                                      gjør det mulig å bruke hjelpemotorene   og avansert fartøy. Fremdriftsløsningen
                                                      til framdrift, som også gjør fartøyene til   med VAR-g samt alle de andre tiltakene
                                                      batterihybrid, som også kan kjøres i diese-  skal om fartøyene brukes korrekt gi bety-
                                                      lelektrisk mode. Men VAR-G løsningen kan   delig innsparinger i drivstofforbruket. I
                                                      hovedmotor kjøre med variabelt turtall,   spesifikasjonene er det oppgitt et mål for
                                                      mens akselgeneratoren gir en konstant   fart på elleve knop, og et forbruk på 120
                                                      frekvens (50 Hz) på strømnettet uten bruk   liter diesel ved 10,5 knop ved 30 prosent
                                                      av roterende omformer. Batteriet som er   fylling av RSW sidetanker forut og senter
                                                      koblet mot VAR-G vil være et litium Ion   tank akter.
                                                      batterisystem av type Corvus Orca Energy
                                                      på 245 kWh.                      Setter ny standard for fiskefartøy
                                                                                       For rederne er det en kombinasjons av
                                                      Reduksjonsgir med PTO/PTI        miljøbevissthet og ansvarlig økonomisk
                                                      Brunvoll Volda leverer gir og propellan-  planlegging som bestemmer valgene.
                                                      legg. Propellen er relativt stor for å gi   Rederiene Hans Angelsen og Sønner,
                                                      bedre hydrodynamisk virkningsgrad for   Brødrene Bakken AS, Oddvar Nes AS og
                                                      normaloperasjonen til fartøyet, mens giret   Øra AS har med sine valg satt en helt ny
                                                      utstyres med to clutcher på en slik måte   miljøstandard for fiskefartøyer. Det finnes
                    har Elmarin, Cowi, Scana Volda og Stad   at man kan ha full fleksibilitet i måten   ingen tilsvarende under bygging noe sted
                    Towing Tank bidratt i forprosjektet.  framdriftsanlegget opereres på. I tillegg   i verden etter det Kystmagasinet erfarer.
                      Kjernen i den løsningen som til slutt ble   leverer Brunvoll Volda FPP sidepropeller   I Alaska ble det i 2017 utredet bruk av bat-
                    valgt er en konvensjonell framdriftslinje   med diameter på 1250 millimeter både   teri om bord på laksedorgere som fryser
                    med en VAR-G (variabel turtall akselgene-  akter og i baug. Elmarin leverer motorer   fisken. Men det er langt derfra til å bygge
                    rator) løsning fra ELMARIN kombinert med   og frekvensomformere til disse. Det kan   slike fartøy eller installere batteri på far-
                    en batteripakke for såkalt «peak shaving».   også nevnes at både vinsjpakkene, som   tøyer. Visjonære redere og norske bedrifter
                    Det vil si at batteriene tar topper slik at   leveres av Rapp Marine og nothalere som   har fått enorm oppmerksomhet rundt fis-
                    man unngår å kjøre hovedmotor på et   Triplex leverer, vil være elektriske, mens   kefartøyene. Det er publisert utallige arti-
                    ugunstig høyt turtall og/eller starte en   kraner, notleggere, ringnåler og flåleggere   kler og Norge er satt på kartet både med
                    hjelpemotor. I tillegg vil man kunne ope-  skal være hydrauliske.  tanke på teknologi, og ikke minst miljø og
                    rere VAR-G systemet i PTI mode noe som   De nye kystfartøyene blir et spennende   bærekraft. ●●


                                                                                                             PiscusNytt  43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48