Page 43 - PiscusNytt 01 2018
P. 43
Hybrid framdrift
● El-sjarken Karoline ble bygget av Selfa Arctic AS i samarbeid med Siemens. Håpet
var en serie med ordrer. De har latt vente på seg. Men nå installeres det landstrøm i
stadig flere havner. De kan bety at ordrene kommer. Foto Selfa/Siemens.
gjør det mulig å bruke hjelpemotorene og avansert fartøy. Fremdriftsløsningen
til framdrift, som også gjør fartøyene til med VAR-g samt alle de andre tiltakene
batterihybrid, som også kan kjøres i diese- skal om fartøyene brukes korrekt gi bety-
lelektrisk mode. Men VAR-G løsningen kan delig innsparinger i drivstofforbruket. I
hovedmotor kjøre med variabelt turtall, spesifikasjonene er det oppgitt et mål for
mens akselgeneratoren gir en konstant fart på elleve knop, og et forbruk på 120
frekvens (50 Hz) på strømnettet uten bruk liter diesel ved 10,5 knop ved 30 prosent
av roterende omformer. Batteriet som er fylling av RSW sidetanker forut og senter
koblet mot VAR-G vil være et litium Ion tank akter.
batterisystem av type Corvus Orca Energy
på 245 kWh. Setter ny standard for fiskefartøy
For rederne er det en kombinasjons av
Reduksjonsgir med PTO/PTI miljøbevissthet og ansvarlig økonomisk
Brunvoll Volda leverer gir og propellan- planlegging som bestemmer valgene.
legg. Propellen er relativt stor for å gi Rederiene Hans Angelsen og Sønner,
bedre hydrodynamisk virkningsgrad for Brødrene Bakken AS, Oddvar Nes AS og
normaloperasjonen til fartøyet, mens giret Øra AS har med sine valg satt en helt ny
utstyres med to clutcher på en slik måte miljøstandard for fiskefartøyer. Det finnes
har Elmarin, Cowi, Scana Volda og Stad at man kan ha full fleksibilitet i måten ingen tilsvarende under bygging noe sted
Towing Tank bidratt i forprosjektet. framdriftsanlegget opereres på. I tillegg i verden etter det Kystmagasinet erfarer.
Kjernen i den løsningen som til slutt ble leverer Brunvoll Volda FPP sidepropeller I Alaska ble det i 2017 utredet bruk av bat-
valgt er en konvensjonell framdriftslinje med diameter på 1250 millimeter både teri om bord på laksedorgere som fryser
med en VAR-G (variabel turtall akselgene- akter og i baug. Elmarin leverer motorer fisken. Men det er langt derfra til å bygge
rator) løsning fra ELMARIN kombinert med og frekvensomformere til disse. Det kan slike fartøy eller installere batteri på far-
en batteripakke for såkalt «peak shaving». også nevnes at både vinsjpakkene, som tøyer. Visjonære redere og norske bedrifter
Det vil si at batteriene tar topper slik at leveres av Rapp Marine og nothalere som har fått enorm oppmerksomhet rundt fis-
man unngår å kjøre hovedmotor på et Triplex leverer, vil være elektriske, mens kefartøyene. Det er publisert utallige arti-
ugunstig høyt turtall og/eller starte en kraner, notleggere, ringnåler og flåleggere kler og Norge er satt på kartet både med
hjelpemotor. I tillegg vil man kunne ope- skal være hydrauliske. tanke på teknologi, og ikke minst miljø og
rere VAR-G systemet i PTI mode noe som De nye kystfartøyene blir et spennende bærekraft. ●●
PiscusNytt 43