Page 50 - Piscus 2018 02
P. 50

Sjarkflåten










               TEKST OG FOTO TERJE ENGØ



















                    ● Det er sjarkflåten som i hovedsak sørger for at det blir fisk å henge på hjell.




                                    Økt fornying i alle



                                           deler av sjarkflåten





                         Gjennomsnittsalderen for fartøy under elleve meters hjemmelslengde er på 28,1
                         år. Det vil si at gjennomsnittsfartøyet ble bygget i 1990. Siden den gang har både
                                         teknologi og driftsform endret seg også i sjarkflåten.



                           ndringer har skjedd både med   Mona, som nylig ble solgt av Bessaker   Kystmagasinet.no at en sjark av denne
                           tanke på redskap, fangsthånd-  Tur og Havfiske Rederi AS i Bessaker i   type var priset til cirka 1,6 til 1,7 millioner
                           tering, sikkerhetsutstyr og lete-   Trøndelag til Coygfisk AS i Hafrsfjord i   kroner i år 2000. Den aktuelle sjarken er
                    Eog navigasjonsutstyr. Det betyr   Rogaland. Den 21 år gamle sjarken, som   tre år eldre, hvilket tilsier at en trygt kan
                    ikke at en sjark ikke kan ha blitt moderni-  ifølge søknaden om erverv ble solgt for   legge 1,6 millioner kroner til grunn som
                    sert eller ombygget og fremstå som rela-  3,5 millioner kroner, oppnådde en pris   nypris. Hos Sjøfartsdirektoratet er det
                    tivt moderne selv om den er gammel. At   som var atskillig mer enn da den ble   registrert et skjøte fra 2010 hvor verdi er
                    skroget er gammelt behøver nødvendigvis   kjøpt som ny, skriver Kystmagasinet.no.   satt til 1.480.000 kroner. Sannsynligvis
                    ikke å innebære at utstyr i styrhus og på   Tas det hensyn til generell prisstigning   er dette prisen som ble betalt for far-
                    dekk er utdatert. Oppgraderingen av fis-  i samfunnet siden den ble bygget, har   tøyet, og verdistigningen er da en del
                    keflåten skjer ikke bare at det bygges nytt,   sjarken Mona økt i verdi med over en   høyere enn våre anslag basert på en
                    men også ved oppgraderinger av eldre   million kroner.             nypris på 1,6 millioner kroner.
                    fiskefartøy.                       Mona, som er 10,66 meter lang, ble
                                                      bygget ved Selfa Arctic AS i 1997. Den   Ny motor i 2010
                    Eldre sjarker kan ha høy verdi    er rigget for fiske med garn og tei-  Siden sjarken ble bygget har den fått ny
                    Ett eksempel som viser dette er sjarken   ner. Selfa AS i Trondheim opplyser til   motor. En Cummins med ytelse på 180
                                                                                                                  

               50   PiscusNytt
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55