Page 52 - Piscus 2018 02
P. 52
Sjarkflåten
● Sjarkene er i snitt 28 år gamle, og mange får heldigvis ligge i havn mens kvotene fiskes i «samfiskelag». En del av
flåten kunne, av hensyn til mannskap og fangsteffektivitet, med fordel blitt skiftet ut eller strukturert.
krefter ble satt inn i 2010. En relativt ny
motor er med på å øke prisen noe. Det
samme gjelder en del ny elektronikk om
bord. Men en åtte år gammel Cummins
med ytelse på 180 hester og en del ny elek-
tronikk forklarer på langt nær at prisen
en justerer for prisstigning har økt med
over en million kroner. Uten justering for
prisstigning er prisen mer en doblet siden
sjarken ble bygget.
– Det er flott å se at våre sjarker
holder seg så godt i verdi! Dette vet
vi, men salget av Mona bekrefter det
på en veldig bra måte, sier salgs- og
markedssjef for nybygg Fredrik Ianssen
Lundh i Selfa AS i en kommentar til
Kystmagasinet.no.
Godt vedlikeholdte sjarker som Mona
vil ikke bli tatt ut av fiske. Men det fin-
nes rikelig med atskillig eldre og dårligere
vedlikeholdte sjarker som vil bli tatt ut av
fiskeri for å gi plass til nye sjarker. ● Sjarken Liss-Eva er 31 år gammel. Den kan fortsatt være godt utstyrt med
moderne elektronikk. Men sjarker i denne størrelsen blir aldri like effektive,
Verdi på kvote viktig for finansiering og heller ikke like bekvemme for mannskapet, som nye sjarker.
Det bør bemerkes at denne sjarken ble
kjøpt uten noen rettigheter. Den demon-
strerer at det er mange sjarker som selv og det er nok kvoter, kan en raskt se nye velge å selge to båter og investere i en ny
uten rettigheter har en relativt høy verdi. flotte sjarker på lengde inntil 10,99 meter og større båt.
Legges det til at om rettighetene til sjar- bli bestilt. Når disse bygges med bredde Samtidig er det også slik at inntje-
ker omsettelige ved at de kan overføres på fem meter eller mer, blir det båter med ningen på investert kapital stort sett
mellom fartøyene, vil kvotene kombinert stor plass for både mannskap og fangst. I er lavere blant store fartøy enn mindre
med verdien av sjarkene gi mange fiskere gruppen med lengde opp til tretten meter fartøy. Strukturering kan gi positiv inn-
det finansielle grunnlag som trengs for å som fisker med not, vil notbåter med kost- virkning på driftsinntekter og drifts-
få finansiert nye og mer effektive sjarker. nad på 10 til 20 millioner kroner bli byg- margin. Samtidig kan kostnaden av å
Er det finansielle grunnlaget på plass, get. Sannsynligvis vil mange samfiskelag investere kapital i kvoter og nye fartøy
52 PiscusNytt