Page 53 - Offisersbladet 0419
P. 53
Russiske marinegaster med sine
gjenkjennbare store luer/hatter.
kadettene ombord får undervisning ved det tiske marineuniformer som en del av en tradi- Ships Races» 2019 og videre til Rostock Tyskland
maritime universitetet i St. Petersburg, forklarer sjon, kommenterer Orlov. Fra vår til høst er han før de returnerer til St.Petersburg, blir jeg
han. Selv har han vært på skipet siden 1994 og på havet, men om vinteren er han landkrabbe i forklart. På verftet i Gdansk 1987 ble MIR bygget
har gått gradene fra kadett til kaptein. - Jeg St. Petersburg. Fregatten ble bygget i Gdansk i sammen med fem søsterskip. – På åtti tallet
har lært mye ombord, ikke minst å snakke 1987, på Lenin-verftet, som Lech Walesa gjorde husker jeg også at jeg gikk i denne tradi sjonelle
engelsk med turister, smiler Orlov, som fore - verdensberømt. På dekk er det også bilde av marineuniformen, sier kaptein Orlov som elsker
trekker å snakke engelsk og bare unntaksvis Lenin, ved siden av flere utmerkelser fra «Tall å være på havet og liker godt den norske kysten.
går via tolken på russisk. Ships Races», som MIR har vært med på siden - Naturen i Norge minner meg om området
tidlig på 1990-tallet. rundt Karelen, sier han. - Det er veldig vakkert i
BYGGET PÅ LENIN-VERFTET MIR skal delta i den prestisjefylte regatta «Tall Bergen havn, ikke minst med fjell og fjord. Også
I 1987 ship races» om et par dager etter at det legger i Nord-Russland har vi fjorder, men det er små
- Disiplin er det viktigste ombord i skipet, for- ut fra havn i Bergen. Etter det går turen til Aarhus fjorder sammenlignet med Norge. Vi seiler mye
klarer han. Kadettene går i tradisjonelle sovje- i Danmark, som er siste regatta-etappe i «Tall i Barentshavet og Øster sjøen og vi har også vært
OFFISERSBLADET 53