Page 56 - Piscus 2019 01
P. 56

Fornying av fiskeflåten














































                    ● Amelia ved kai i Mandal. Fartøyet eies nå av BK Fisk AS, men er ikke registrert i merkeregisteret.




                    reduseres jevnt og trutt, år for år, i   sent som i fjor. Det innebærer at far-  er i fiske. Dette skyldes at en reder
                    antall. Det er også på gang en politisk   tøyene i snitt blir skiftet ut 40 år   ikke kan selge en kvote. Men han kan
                    prosess som sannsynligvis vil gjøre det   gamle.                   kjøpe en gammel båt som i teorien
                    mulig å plassere mer kvoter og rettighe-  Blant de minste fartøyene er det   kan fiske, og så flyttet kvote over på
                    ter på fiskefartøy i størrelsesgruppen 10   en stor andel åpne fartøy. Disse vil   denne båten. Deretter selges båten
                    til 10,99 meter. Dette kan, om det legges   neppe være i fiske i førti år i snitt. Det   med kvote. Han beholder sin båt og de
                    til rette for det, gi et rush av nye fartøy.  er også mange mindre nye fartøy som   kvoter og rettigheter han ønsker.
                      I fjor ble det bare bygget 33 nye sjar-  brukes til leppefiske. I denne gruppen   Når kvoten er flyttet over til et
                    ker i gruppen 10 til 10,99 meter. Det   har det blitt lettere å skaffe finansier-  annet fartøy av kjøperen, vil han selge
                    er en fornyingstakt som innebærer at   ing til nye og bedre fartøy, etter at det   båten videre til noen som trenger en
                    en sjark i denne lengdegruppen må   ble innført kvoter.            kvotefrakter. Det finnes en rekke eldre
                    være i fiske i 50 år om antall fartøy i                            fartøyer som har skiftet eier både ti
                    denne gruppen skal holdes vedlike på   Kvotefraktere holder alder oppe  og flere ganger i løpet av år.
                    dagens nivå, som ved årsskiftet var   En lempeligere mulighet for å omsette
                    på totalt 1.656 fartøy.           kvoter vil også føre til at en stor andel   Eksempelet Amelia
                                                      av de aller eldste og dårligste fartøy-  Ett eksempel er Amelia, bygget ved
                    Størst fornying blant de minste   ene blir tatt ut av flåten og kondem-  Bremsnes Båtbyggeri i 1981, da med
                    Størst andel nye fartøy ble levert til   nert. Det er nå en gang slik at en del   navnet Skodvin Senior. Det 15,7 meter
                    gruppen under ti meter. Der ble «hele»   eldre båter blir solgt frem og tilbake   lange fartøyet har hatt følgende eiere
                    2,52 prosent av fartøyene bygget så   mellom redere, uten at de noen gang   siden 2010:


               56   PiscusNytt
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61