Page 56 - Piscus 2019 01
P. 56
Fornying av fiskeflåten
● Amelia ved kai i Mandal. Fartøyet eies nå av BK Fisk AS, men er ikke registrert i merkeregisteret.
reduseres jevnt og trutt, år for år, i sent som i fjor. Det innebærer at far- er i fiske. Dette skyldes at en reder
antall. Det er også på gang en politisk tøyene i snitt blir skiftet ut 40 år ikke kan selge en kvote. Men han kan
prosess som sannsynligvis vil gjøre det gamle. kjøpe en gammel båt som i teorien
mulig å plassere mer kvoter og rettighe- Blant de minste fartøyene er det kan fiske, og så flyttet kvote over på
ter på fiskefartøy i størrelsesgruppen 10 en stor andel åpne fartøy. Disse vil denne båten. Deretter selges båten
til 10,99 meter. Dette kan, om det legges neppe være i fiske i førti år i snitt. Det med kvote. Han beholder sin båt og de
til rette for det, gi et rush av nye fartøy. er også mange mindre nye fartøy som kvoter og rettigheter han ønsker.
I fjor ble det bare bygget 33 nye sjar- brukes til leppefiske. I denne gruppen Når kvoten er flyttet over til et
ker i gruppen 10 til 10,99 meter. Det har det blitt lettere å skaffe finansier- annet fartøy av kjøperen, vil han selge
er en fornyingstakt som innebærer at ing til nye og bedre fartøy, etter at det båten videre til noen som trenger en
en sjark i denne lengdegruppen må ble innført kvoter. kvotefrakter. Det finnes en rekke eldre
være i fiske i 50 år om antall fartøy i fartøyer som har skiftet eier både ti
denne gruppen skal holdes vedlike på Kvotefraktere holder alder oppe og flere ganger i løpet av år.
dagens nivå, som ved årsskiftet var En lempeligere mulighet for å omsette
på totalt 1.656 fartøy. kvoter vil også føre til at en stor andel Eksempelet Amelia
av de aller eldste og dårligste fartøy- Ett eksempel er Amelia, bygget ved
Størst fornying blant de minste ene blir tatt ut av flåten og kondem- Bremsnes Båtbyggeri i 1981, da med
Størst andel nye fartøy ble levert til nert. Det er nå en gang slik at en del navnet Skodvin Senior. Det 15,7 meter
gruppen under ti meter. Der ble «hele» eldre båter blir solgt frem og tilbake lange fartøyet har hatt følgende eiere
2,52 prosent av fartøyene bygget så mellom redere, uten at de noen gang siden 2010:
56 PiscusNytt