Page 59 - Piscus 2019 01
P. 59

● Mye tyder på at fisken i fremtiden vil måtte
                    tilfredsstille miljøkrav med hensyn til fiske-
                    fartøyets klimagassutslipp for å få bærekraft-
                    sertifisering i henhold til for eksempel MSC.

                      Trønderkari AS, Røvik (2010), solgt til Atløy Fisk AS,
                    Atløy (2010), solgt tilbake til Trønderkari AS (2010)
                    og solgt til Tor Heine Drivenes i Austevoll (2010).
                    Etter nesten to år er fartøyet solgt til Partsrederiet
                    Oma AS i Austevoll (2012), og så solgt tilbake til
                    Drivenes i Austevoll samme år. I 2015 ble Ryggefjord
                    AS i Austevoll eier i tre måneder frem til Drivenes
                    igjen kjøpte fartøyet tilbake i 2016.                      PAKKELØSNING
                      Ett år senere, i 2017 kjøpte Foss Fiskeri AS i Mandal   Vi gir deg et godt tilbud
                    fartøyet, før Aamodt Fiskeri AS i Søgne kjøpte båten   på både hybrid, marinegir
                    et par måneder senere. Fire måneder senere, i 2018,        og propellsystem!
                    ble fartøyet solgt nordover til BK Fisk AS i Fjeldskår
                    på Lindesnes. Men etter en måned kjøpte Aamodt
                    Fiskeri AS båten tilbake, før den tre uker senere ble
                    solgt tilbake til BK Fisk AS. Fartøyet ligger når dette
                    skrives uvirksomt i Mandal til noen trenger en kvo-  Fremtiden er fremdrift og
                    tefrakter.
                                                                          fremdrift er hybrid!
                                                                         - Vår hybridløsning veksler mellom
                    Miljøkrav kan gi økt fornying
                    Det er politikerne som sitter på nødvendige virke-   drivstoff og hybrid helt automatisk.
                    midler. Stadig strengere miljøkrav vil etter hvert
                    gjøre seg gjeldende også for mindre fiskefartøy. Det   Forurensning, drivstofforbruk og miljø-reguleringer er bare noen av flere grunner
                                                                         til å se på alternative fremdrifts-løsninger. Ikke minst for å være en del av frem-
                    er allerede krefter som vil ha bort refusjon av mine-  tiden. Vi tilbyr deg det beste fra to verdener. Den beste hybride løsningen er å
                    raloljeavgift som virkemiddel for å få flere fiskere   benytte en transmisjon som gir dobbel energikilde, samtidig som man beholder
                                                                         en standard drivlinje konfigurasjon. PHT settes inn i drivlinjen mellom diesel-
                    med mindre fartøy til å satse på batterihybrider. Det   motor og gir og kan enkelt installeres med SAE-tilkoblinger. Den overfører høy
                    er grunn til å tro at utviklingen mot mer miljøvenn-  effekt og forenkler installasjonen av elmotor/ generator.
                    lig sjarkflåte vil akselerere.                       Vi fullfører løsningspakken med et skikkelig Marine
                      I Norge har blant annet Bellona tatt til orde for   Gear, Twin Disc QuickShift®-modellene med sine
                                                                         ekstremt myke og raske innkobling.
                    elektrifisering av kystflåten. I Storbritannia har en   Enhver som har kjørt en motorbåt kjenner den
                    parlamentskomite bedt Marine Stewardship Council     irriterende forsinkelsen etterfulgt av
                                                                         ett “klang” når girspaken flyttes fra nøytral til
                    (MSC) om å ta inn klimagassutslipp i sin standard for   forover. Twin Disc har løst dette problemet med
                    bærekraftsertifisering. Det vil bety at fisk ikke bare   sine elektronisk styrte marinegir. I stedet for en
                                                                         forsinkelse på opp til 2 sekunder før giret kopler inn, får man nå en myk
                    vil bli sporbar, men føre til sporbar ned til fartøy-  innkopling med omgående respons. Dette gjør at man enklere kan kontrollere
                                                                         båtens bevegelse.
                    nivå sammen med informasjon om fartøyets utslipp
                    av klimagasser. De eldste båtene med størst utslipp,   Fremdriftsanlegget, båtens hjerte, består i hovedsak
                    ofte på grunn av eldre motorer, vil risikere at fisken   av tre deler, motor, gir og propell, hvor propellen
                                                                         forvandler kraft til bevegelse. Riktig propell er
                    de lever ikke får MSC-sertifisering om MSC tar inn
                                                                         avgjørende for din båt, og at systemets enkelte
                    klimagassutslipp i sine krav til sertifisering. Det vil   komponenter er tilpasset hverandre kan utgjøre store
                    kunne redusere lønnsomheten til eldre båter og øke   forskjeller for fart og forbruk. Michigan leverer en lang
                                                                         rekke propeller, standard design og spesialtilpasninger,
                    takten på utskifting.
                                                                         til alt fra små snekker og opp til store skip.
                      Det er ingen tvil om at bærekraftsertifisering     Vi hjelper deg å velge rett.
                    koblet mot klimagassutslipp vil være vanskelig å
                                                                         4VSKVIWW -RKIRM‰VƤ VQE %7   IR EZ 2SVKIW PIHIRHI FIHVMJXIV MRRIR JVIQHVMJX EZ
                    gjennomføre. Det vil ramme enkelte fartøygrupper
                                                                         FɬXIV SK QMRHVI WOMT  :M VITVIWIRXIVIV IR VIOOI PIZIVERH‰VIV EZ OZEPMXIXW
                    ulikt alt etter hvor langt de seiler for å fiske i ulike   TVSHYOXIV  SK OER M HEK PIZIVI HI ƥ IWXI OSQTSRIRXIV XMP JVIQHVMJXWERPIKK
                    fiskerier, og alt etter hva slags fiskeredskap som
                    brukes.
                      Fornying i fiskeflåten i fjor var lav, og den ga lav
                    sysselsetting hos mange av sjarkprodusentene. En
                    raskere fornyingstakt i sjarkflåten vil ikke bare gi en
                                                                         www.progressing.no             7TIWMEPMWX Tɬ JVIQHVMJX
                    økt sysselsetting mange steder langs kysten, men vil   Tlf.: 22 02 79 00
                    også ha en betydelig miljøgevinst. ●●


                                                                                                             PiscusNytt  59
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64