Page 59 - Piscus 2019 01
P. 59
● Mye tyder på at fisken i fremtiden vil måtte
tilfredsstille miljøkrav med hensyn til fiske-
fartøyets klimagassutslipp for å få bærekraft-
sertifisering i henhold til for eksempel MSC.
Trønderkari AS, Røvik (2010), solgt til Atløy Fisk AS,
Atløy (2010), solgt tilbake til Trønderkari AS (2010)
og solgt til Tor Heine Drivenes i Austevoll (2010).
Etter nesten to år er fartøyet solgt til Partsrederiet
Oma AS i Austevoll (2012), og så solgt tilbake til
Drivenes i Austevoll samme år. I 2015 ble Ryggefjord
AS i Austevoll eier i tre måneder frem til Drivenes
igjen kjøpte fartøyet tilbake i 2016. PAKKELØSNING
Ett år senere, i 2017 kjøpte Foss Fiskeri AS i Mandal Vi gir deg et godt tilbud
fartøyet, før Aamodt Fiskeri AS i Søgne kjøpte båten på både hybrid, marinegir
et par måneder senere. Fire måneder senere, i 2018, og propellsystem!
ble fartøyet solgt nordover til BK Fisk AS i Fjeldskår
på Lindesnes. Men etter en måned kjøpte Aamodt
Fiskeri AS båten tilbake, før den tre uker senere ble
solgt tilbake til BK Fisk AS. Fartøyet ligger når dette
skrives uvirksomt i Mandal til noen trenger en kvo- Fremtiden er fremdrift og
tefrakter.
fremdrift er hybrid!
- Vår hybridløsning veksler mellom
Miljøkrav kan gi økt fornying
Det er politikerne som sitter på nødvendige virke- drivstoff og hybrid helt automatisk.
midler. Stadig strengere miljøkrav vil etter hvert
gjøre seg gjeldende også for mindre fiskefartøy. Det Forurensning, drivstofforbruk og miljø-reguleringer er bare noen av flere grunner
til å se på alternative fremdrifts-løsninger. Ikke minst for å være en del av frem-
er allerede krefter som vil ha bort refusjon av mine- tiden. Vi tilbyr deg det beste fra to verdener. Den beste hybride løsningen er å
raloljeavgift som virkemiddel for å få flere fiskere benytte en transmisjon som gir dobbel energikilde, samtidig som man beholder
en standard drivlinje konfigurasjon. PHT settes inn i drivlinjen mellom diesel-
med mindre fartøy til å satse på batterihybrider. Det motor og gir og kan enkelt installeres med SAE-tilkoblinger. Den overfører høy
er grunn til å tro at utviklingen mot mer miljøvenn- effekt og forenkler installasjonen av elmotor/ generator.
lig sjarkflåte vil akselerere. Vi fullfører løsningspakken med et skikkelig Marine
I Norge har blant annet Bellona tatt til orde for Gear, Twin Disc QuickShift®-modellene med sine
ekstremt myke og raske innkobling.
elektrifisering av kystflåten. I Storbritannia har en Enhver som har kjørt en motorbåt kjenner den
parlamentskomite bedt Marine Stewardship Council irriterende forsinkelsen etterfulgt av
ett “klang” når girspaken flyttes fra nøytral til
(MSC) om å ta inn klimagassutslipp i sin standard for forover. Twin Disc har løst dette problemet med
bærekraftsertifisering. Det vil bety at fisk ikke bare sine elektronisk styrte marinegir. I stedet for en
forsinkelse på opp til 2 sekunder før giret kopler inn, får man nå en myk
vil bli sporbar, men føre til sporbar ned til fartøy- innkopling med omgående respons. Dette gjør at man enklere kan kontrollere
båtens bevegelse.
nivå sammen med informasjon om fartøyets utslipp
av klimagasser. De eldste båtene med størst utslipp, Fremdriftsanlegget, båtens hjerte, består i hovedsak
ofte på grunn av eldre motorer, vil risikere at fisken av tre deler, motor, gir og propell, hvor propellen
forvandler kraft til bevegelse. Riktig propell er
de lever ikke får MSC-sertifisering om MSC tar inn
avgjørende for din båt, og at systemets enkelte
klimagassutslipp i sine krav til sertifisering. Det vil komponenter er tilpasset hverandre kan utgjøre store
kunne redusere lønnsomheten til eldre båter og øke forskjeller for fart og forbruk. Michigan leverer en lang
rekke propeller, standard design og spesialtilpasninger,
takten på utskifting.
til alt fra små snekker og opp til store skip.
Det er ingen tvil om at bærekraftsertifisering Vi hjelper deg å velge rett.
koblet mot klimagassutslipp vil være vanskelig å
4VSKVIWW -RKIRMVƤ VQE %7 IR EZ 2SVKIW PIHIRHI FIHVMJXIV MRRIR JVIQHVMJX EZ
gjennomføre. Det vil ramme enkelte fartøygrupper
FɬXIV SK QMRHVI WOMT :M VITVIWIRXIVIV IR VIOOI PIZIVERHVIV EZ OZEPMXIXW
ulikt alt etter hvor langt de seiler for å fiske i ulike TVSHYOXIV SK OER M HEK PIZIVI HI ƥ IWXI OSQTSRIRXIV XMP JVIQHVMJXWERPIKK
fiskerier, og alt etter hva slags fiskeredskap som
brukes.
Fornying i fiskeflåten i fjor var lav, og den ga lav
sysselsetting hos mange av sjarkprodusentene. En
raskere fornyingstakt i sjarkflåten vil ikke bare gi en
www.progressing.no 7TIWMEPMWX Tɬ JVIQHVMJX
økt sysselsetting mange steder langs kysten, men vil Tlf.: 22 02 79 00
også ha en betydelig miljøgevinst. ●●
PiscusNytt 59