Page 22 - Offisersbladet 0319
P. 22
Det er slik et sosialt område «bar» skal
se ut der jagerflygere ferdes!
entusiastiske jagerfly-og instruktørveteranen med manglende jagerflybakgrunn som skal Hvor mange elever uteksaminerer hvert år?
«Surf» med sine 6300 flytimer, i en alder av 54 sjekkes ut. I tillegg er det en kjennsgjerning at Ca 5
år, fortsatt benytter enhver anledning til å fly og de meget erfarne som fortsatt holder «topp-
instruere fremtidige jagerfly-piloter! Hans liden- idretten» som lidenskap og gir alt, er gull verdt Utdanner vi tilstrekkelig antall nye piloter i
skap for å lære bort alt han vet, være profesjonell i en «ny verden» med stor mangel på militære dag?
med kultur, holdning og disiplin som sterke jagerflygere. For en av utfordringene de sliter litt Nei
verdier, er noe som driver motivasjonen i denne med, er nemlig for få instruktører. Det fører til
«toppidretten». De fleste flygere i Luftforsvaret stor slitasje på instruktørene han har til rådighet. Hvor mange timer får en elev på T-38?
her hjemme, må nemlig normalt avslutte, eller Ca 90-100 timer
velger å avslutte, som aktivt flygende i en alder
av 40-45 år. SÅ TIL EN KJAPP SPØRSMÅL & Hvordan forbereder dere fly-elevene på en
Offisersbladet hadde gleden av å møte en SVAR-RUNDE MED «SURF»: fremtid som F-35 piloter?
svært så opplagt og blid «Surf» på Sheppard Hvor fornøyd var du, på skala fra 1-10, når du – Gjennom profesjonalitet, kjennskap til
AFB under BFOs informasjons-runde i mars fikk anledning til å komme tilbake til Sheppard hensikten med hvorfor vi er her, og hva det
2019. Selv med sine 3.500 timer på F-16, mer som SNR for andre gang? innebærer å tjenestegjøre i Luftforsvaret for
enn 2.000 timer på jet treningsjetflyet T-38, og 10! Kongeriket Norge. Kultur, holdning, respekt og
resterende jet-timer på F-5 og T-37 i tillegg til disiplin er på agendaen hver dag.
over 600 timer i skoleflyet Saab Safari, er det Hvordan er samarbeidsmiljøet mellom dere og
ingenting som tyder på at 54-åringen er i ferd amerikanerne? Er det forskjell på utdanningen i dag i forhold
med å trappe ned! Han flyr så ofte han kan, noe – Godt samarbeid, men kulturen er forskjellig. til for eks.vis 20 år siden, og i så fall hvordan?
som også er nødvendig da ENJJPT programmet Lang og solid kompetanse og erfaring fra vår – Det er noen endringer med tanke på
er i «overload» med alt for mange instruktører side er svært viktig. flyprogrammet. Mer taktisk flyging, og mye
22 OFFISERSBLADET