Page 22 - Offisersbladet 0319
P. 22

Det er slik et sosialt område «bar» skal
        se ut der jagerflygere ferdes!

       entusiastiske jagerfly-og instruktørveteranen   med manglende jagerflybakgrunn som skal   Hvor mange elever uteksaminerer hvert år?
       «Surf» med sine 6300 flytimer, i en alder av 54   sjekkes ut. I tillegg er det en kjennsgjerning at   Ca 5
       år, fortsatt benytter enhver anledning til å fly og   de meget erfarne som fortsatt holder «topp-
       instruere fremtidige jagerfly-piloter! Hans liden-  idretten» som lidenskap og gir alt, er gull verdt   Utdanner vi tilstrekkelig antall nye piloter i
       skap for å lære bort alt han vet, være profesjonell   i en «ny verden» med stor mangel på militære   dag?
       med kultur, holdning og disiplin som sterke   jagerflygere. For en av utfordringene de sliter litt   Nei
       verdier, er noe som driver motivasjonen i denne   med, er nemlig for få instruktører. Det fører til
       «toppidretten». De fleste flygere i Luftforsvaret   stor slitasje på instruktørene han har til rådighet.   Hvor mange timer får en elev på T-38?
       her hjemme, må nemlig normalt avslutte, eller                                    Ca 90-100 timer
       velger å avslutte, som aktivt flygende i en alder
       av 40-45 år.                            SÅ TIL EN KJAPP SPØRSMÅL &               Hvordan forbereder dere fly-elevene på en
        Offisersbladet hadde gleden av å møte en   SVAR-RUNDE MED «SURF»:               fremtid som F-35 piloter?
       svært så opplagt og blid «Surf» på Sheppard   Hvor fornøyd var du, på skala fra 1-10, når du   – Gjennom profesjonalitet, kjennskap til
       AFB under BFOs informasjons-runde i mars   fikk anledning til å komme tilbake til Sheppard   hensikten med hvorfor vi er her, og hva det
       2019. Selv med sine 3.500 timer på F-16, mer   som SNR for andre gang?           innebærer å tjenestegjøre i Luftforsvaret for
       enn 2.000 timer på jet treningsjetflyet T-38, og   10!                           Kongeriket Norge. Kultur, holdning, respekt og
       resterende jet-timer på F-5 og T-37 i tillegg til                                disiplin er på agendaen hver dag.
       over 600 timer i skoleflyet Saab Safari, er det   Hvordan er samarbeidsmiljøet mellom dere og
       ingenting som tyder på at 54-åringen er i ferd   amerikanerne?                   Er det forskjell på utdanningen i dag i forhold
       med å trappe ned! Han flyr så ofte han kan, noe   – Godt samarbeid, men kulturen er forskjellig.  til for eks.vis 20 år siden, og i så fall hvordan?
       som også er nødvendig da ENJJPT programmet   Lang og solid kompetanse og erfaring fra vår  – Det er noen endringer med tanke på
       er i «overload» med alt for mange instruktører   side er svært viktig.           flyprogrammet. Mer taktisk flyging, og mye
       22                                                                                                        OFFISERSBLADET
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27