Page 25 - Offisersbladet 0319
P. 25
giv akt! ;
Din og min sikkerhet!
Du og jeg bestemmer over egen sikkerhet. Dette er grunnen til Dagens utgangspunkt er meget dårlig. Norge har utfordringer
at vi stemmer inn representanter på Stortinget hvert fjerde år. med en troverdig territoriell hevdelse i fredstid, det er gap
Det er derfor også Stortinget som bestemmer hvordan For- mellom NATOs styrkekrav – som vi har akseptert politisk, som
svarets utvikling, organisasjon og rammer skal være – ikke må tettes og vi har mangler for å sikre alliert trening i fred og
Forsvarssjefen. mottak i krise og krig. Dette er den nederste delen av figuren
hvor risikoen er størst. For stor til å være akseptabelt, uansett
Forsvarssjefen er å anse som «rådgiver» innenfor forsvars- politisk ståsted, i og med at dette handler om en trygghet for
politiske og sikkerhetspolitiske spørsmål. Hans «gjøren og norske økonomiske interesser i dag og i fremtiden. Det handler
laden» er å sørge for at de nasjonale oppgavene (1-9) skal ikke om krise, beredskap eller krig, det handler om dagen i dag
1
løses best mulig, mest mulig rasjonelt og effektivt. Det stilles – fredelige tilstander.
tøffe krav når det gjelder rasjonell og effektiv drift – ikke så mye
på kvaliteten. Når du leser dette har han kommet ca halvveis i Det er dette Forsvarssjefen må beskrive slik at Stortinget har et
arbeidet med sitt neste fagmilitære råd som skal være ferdig best mulig bilde av konsekvensene av sine valg. Dette er en
senest 8. oktober. Dette er kort tid til å gjøre en så viktig og «risikotrapp» hvor de kan velge å gå opp eller ned.
komplisert jobb. Men han har flinke folk i egen stab, og stadig
flere som tørr å diskutere dette i offentligheten. Det siste gjør Offentlig debatt om Forsvaret er ekstremt viktig – politikerne
rådet bedre fordi flere nyanser kommer frem, og det gir saken vi velger er bevisste på strømningene som beveger seg i
oppmerksomhet i media. Etter å ha vært opptatt av langtids- velgermassen fordi det påvirker dem partipolitisk og personlig
planlegging og Forsvarets fremtid (fra begge sider av bordet) (gjenvalg vil man jo ha). Bompengeaksjonen er et godt eksem-
siden 2005, er kanskje en av de viktigste endringer siden pel på dette. Imidlertid mener jeg at din og min sikkerhet er
forrige gang at det har vært en pågående debatt om Forsvarets viktigere som tema og vi har derfor også et ansvar og interesse
utvikling siden 2015. Dette er bra og viktig! for en åpen og tydelig debatt. Fordi det virker.
Rammene for rådet er nå mye bedre enn på svært lenge – det «Vi får de politikerne vi fortjener» – ikke helt sant, men det er
er over 20 år siden sist. Det er en økonomisk utviklingsbane noe i utsagnet. Bidra til at de vi har velger rett gjennom å bidra
som gir rom for utvikling, det er en tydeligere bevissthet om i debatten!
hva vi har og hva som mangler og Forsvarssjefen har egentlig
fått rom til å beskrive det Forsvaret han kan TRO på – et Jon Vestli
fullverdig forsvar av Norge som faktisk ivaretar de nasjonale Kompentanseutvikler BFO
oppgavene og våre internasjonale forpliktelser. Dette må på
plass for å kunne lage gode beskrivelser av hvilken risiko Stor-
tinget må akseptere dersom de gjennom behandlingen velger
å endre rammefaktorene – en forutsigbar økonomi er den vik-
tigste.
2.
1. Sikre troverdig avskrekking med basis i NATOs kollektive forsvar, Forsvare
Norge og allierte mot alvorlige trusler, anslag og angrep, innenfor rammen av
3.
NATOs kollektive forsvar, Avverge og håndtere episoder og sikkerhetspolitiske
kriser med nasjonale ressurser, herunder legge til rette for alliert engasjement,
4. Sikre et nasjonalt beslutningsgrunnlag gjennom overvåking og etterretning, 5.
6.
Hevde norsk suverenitet og suverene rettigheter, Ivareta myndighetsutøvelse
på avgrensede områder, 7. Delta i flernasjonal krisehåndtering, herunder
8.
fredsoperasjoner, Bidra til internasjonalt samarbeid på det sikkerhets- og
forsvarspolitiske området og Bidra til ivaretakelse av samfunnssikkerhet og
9.
andre sentrale samfunnsoppgaver
OFFISERSBLADET 25